Jakost v podniku RJPP - Vypracované otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Existuje celá řada faktorů, které vystupují u různých výrobků s rozdílnou naléhavostí, patří mezi ně např.: 1)faktor úspornosti – jedná se o problematiku co největšího zhodnocení daných vstupních prvků, zvláště pak energie, surovin a materiálů. 2)faktor ochrany životního prostředí – jde o postižení negativního vlivu užití výrobku na životní podmínky uživatelů výrobku.
Kapitola 8: Strategie jakosti podniku
1. Vysvětlete pojmy: strategické, taktické a operativní ŘJ.
Strategické ŘJ – jde o tvorbu rozhodnutí zásadního charakteru, která dlouhodobě ovlivňují nejenom proces zjišťování jakosti, ale i celkovou orientaci a ekonomickou prosperitu podniku.
Taktické ŘJ – usměrňuje vývoj a zavádění takových metod a prostředků zajišťování jakosti, aby cíle jakosti definované strategickou úrovní byly průběžně a spolehlivě plněny.
Operativní ŘJ – na základě výsledků kontrolních aktivit řídí proces samotné výroby tak, aby podnik opouštěly pouze výrobky vyhovující plně požadavkům zákazníka.
2. Vysvětlete problematiku politiky jakosti.
Jde o základní kámen podnikového systému ŘJ. Vyjadřuje hlavní ideu a zásady, které organizace v oblasti ŘJ hodlá prosazovat v souladu se svým posláním v tržním prostředí. Neexistuje obecně platný koncept politiky jakosti neboť každý podnik je svým způsobem jedinečným organismem a politika jakosti musí toto specifikum respektovat a navíc vyjadřovat i kreativitu managementu podniku.
3. Vysvětlete problematiku výchovných programů jakosti.
Kaoru Ishikawa zcela jednoznačně tvrdí: „ŘJ začíná a končí výchovou“. Toto tvrzení je naprosto správné, neboť tyto výchovné programy mají za úkol dlouhodobě a pozitivně ovlivňovat vztah zaměstnanců firmy k problematice jakosti i vytvářet jejich příslušnou odbornou úroveň.
K základním požadavkům na výchovné programy patří:
a)trvalá součást personálního managementu firmy
b)obsáhnutí všech zaměstnanců firmy
c)diferenciovaný přístup k jednotlivým skupinám zaměstnanců
d)dominantní význam jakosti, motivace zaměstnanců, osvojení základních metod ŘJ
e)finanční zabezpečení.
4. Vysvětlete zásady, které se uplatňují při spolupráci s dodavateli.
Hlavní důvody strategického významu jakosti dodávek jsou:
- množství materiálových a surovinových položek
- podstatně vyšší úroveň nákladů vynakládaných na výrobu zabezpečovanou nekvalitními dodávkami
- významná závislost mezi odběratelem a dodavatelem
- možné další specifikace odběratele.
5. Vysvětlete vazbu ŘJ na marketing a vývoj.
V současné době je možno marketing označit za prioritní činnost nejen ve směru smyčky jakosti, t.j. působením na výzkum, vývoj atd., ale i se zpětnou vazbou na odbyt a prodej. Tímto zjišťujeme, že analytická část marketingu podstatnou měrou vytváří tržní strategii firmy a tím se svým pojetím posouvá do výsledného efektu její ekonomiky, což potvrzuje jeho další orientaci na segregaci a segmentaci trhů, kde se z pohledu jakosti, činnost zaměřená na zjištění potřeb zákazníků považuje za naprosto základní.