Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie 2 - Zápisky z hodin

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (463 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • nedokáže vysvětlit, proč reálný produkt roste nad potencionální, když se cenová hladina zvýší

  • reálné mzdy se pohybují proticyklicky (ve fázi hospodářské recese by rostly a ve fázi expanze klesají) – ale tak to nefunguje

Mylné vnímání cenové hladiny zaměstnanci

  • založen na předpokladu, že ceny i mzdy jsou pružné, ale firmy mají o změnách cen lepší informace než zaměstnanci

  • mylné vnímání cenové hladiny (peněžní iluze) – když se zvýší mzda, tak si zaměstnanci myslí, že jim vzrostla i reálně, tak začnou nabízet více práce (křivka LS doprava – očekávaná hladina je menší než skutečná), trh se vyčistí při nižší reálné mzdě a vyšší zaměstnanosti – vyrábí se větší produkt -> křivka AS je rostoucí

  • lze to vyjádřit, tak, že cenová hladina, kterou zaměstnanci očekávají, se v krátkém období může odlišovat od skutečné cenové hladiny – zaměstnanci nabízejí práci v závislosti na očekávané reálné mzdě

LD = LD(W/P) LS = LS(W/Pe)

P….skutečná cenová hladina Pe …….. očekávaná cenová hladina

LD je klesající funkcí skutečné reálné mzdy W/P

LS je rostoucí funkcí očekávané reálné mzdy W/Pe = W/P x P/Pe = LS

P/Pe ….. stupeň mylného vnímání cenové hladiny ze strany zaměstnanců

  • umožňuje vysvětlit i růst reálného produktu nad potenciální, protože objasňuje ,jak růst cenové hladiny zvyšuje nabídku práce

  • trh práce se vyčišťuje i v krátkém období (u modelu mzd. strnulostí je založen na krátkodobém nevyčišťování trhu práce

Neúplné informace o cenách

  • předpoklady

    • ceny a mzdy jsou pružné – trhy se vyčišťují

    • lidé tvoří racionální očekávání

    • neočekávané změny cenové hladiny si lidé uvědomují se zpožděním, protože informace se k nim nedostávají hned, ale šíří se postupně

  • nepředpokládá, že jsou firmy o cenách líp informovány než zaměstnanci

  • relativní cena p/P – pokud roste, bude člověk nabízet více své služby

  • je-li skutečná cenová hladina Pe shodná s očekávanou P, domácí produkt setrvá na úrovni potencionálního produktu, neboť lidé považují relativní ceny svých služeb za nezměněné a nemají důvod měnit své nabídky: P = Pe => Y = Y*

  • Pokud se skutečná cenová hladiny P zvýší nad očekávanou Pe, domácí produkt Y roste nad potenciální Y*, lidé se totiž domnívají, že jejich relativní ceny vzrostly, a proto zvyšují nabídky svých služeb: P > Pe => Y >Y*

  • když skutečná P klesne pod očekávanou Pe, Y klesne pod Y*, lidé se totiž domnívají, že klesly jejich relativní ceny a proto snižují nabídky svých peněz: P < Pe => Y < Y*

  • odchylka cenové hladiny P od Pe vyvolává odchylku Y od Y*:

Y – Y* = b . (P – Pe)

b…. kladné číslo,které měří, jak silně reaguje domácí produkt na odchylku P od Pe

- popisuje křivku AS

1/b = (P – Pe) : (Y – Y*) 1/b …. sklon křivky AS, čím menší b, tím strmější

Témata, do kterých materiál patří