Makroekonomie 2 - Zápisky z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
nedokáže vysvětlit, proč reálný produkt roste nad potencionální, když se cenová hladina zvýší
reálné mzdy se pohybují proticyklicky (ve fázi hospodářské recese by rostly a ve fázi expanze klesají) – ale tak to nefunguje
Mylné vnímání cenové hladiny zaměstnanci
založen na předpokladu, že ceny i mzdy jsou pružné, ale firmy mají o změnách cen lepší informace než zaměstnanci
mylné vnímání cenové hladiny (peněžní iluze) – když se zvýší mzda, tak si zaměstnanci myslí, že jim vzrostla i reálně, tak začnou nabízet více práce (křivka LS doprava – očekávaná hladina je menší než skutečná), trh se vyčistí při nižší reálné mzdě a vyšší zaměstnanosti – vyrábí se větší produkt -> křivka AS je rostoucí
lze to vyjádřit, tak, že cenová hladina, kterou zaměstnanci očekávají, se v krátkém období může odlišovat od skutečné cenové hladiny – zaměstnanci nabízejí práci v závislosti na očekávané reálné mzdě
LD = LD(W/P) LS = LS(W/Pe)
P….skutečná cenová hladina Pe …….. očekávaná cenová hladina
LD je klesající funkcí skutečné reálné mzdy W/P
LS je rostoucí funkcí očekávané reálné mzdy W/Pe = W/P x P/Pe = LS
P/Pe ….. stupeň mylného vnímání cenové hladiny ze strany zaměstnanců
umožňuje vysvětlit i růst reálného produktu nad potenciální, protože objasňuje ,jak růst cenové hladiny zvyšuje nabídku práce
trh práce se vyčišťuje i v krátkém období (u modelu mzd. strnulostí je založen na krátkodobém nevyčišťování trhu práce
Neúplné informace o cenách
předpoklady
ceny a mzdy jsou pružné – trhy se vyčišťují
lidé tvoří racionální očekávání
neočekávané změny cenové hladiny si lidé uvědomují se zpožděním, protože informace se k nim nedostávají hned, ale šíří se postupně
nepředpokládá, že jsou firmy o cenách líp informovány než zaměstnanci
relativní cena p/P – pokud roste, bude člověk nabízet více své služby
je-li skutečná cenová hladina Pe shodná s očekávanou P, domácí produkt setrvá na úrovni potencionálního produktu, neboť lidé považují relativní ceny svých služeb za nezměněné a nemají důvod měnit své nabídky: P = Pe => Y = Y*
Pokud se skutečná cenová hladiny P zvýší nad očekávanou Pe, domácí produkt Y roste nad potenciální Y*, lidé se totiž domnívají, že jejich relativní ceny vzrostly, a proto zvyšují nabídky svých služeb: P > Pe => Y >Y*
když skutečná P klesne pod očekávanou Pe, Y klesne pod Y*, lidé se totiž domnívají, že klesly jejich relativní ceny a proto snižují nabídky svých peněz: P < Pe => Y < Y*
odchylka cenové hladiny P od Pe vyvolává odchylku Y od Y*:
Y – Y* = b . (P – Pe)
b…. kladné číslo,které měří, jak silně reaguje domácí produkt na odchylku P od Pe
- popisuje křivku AS
1/b = (P – Pe) : (Y – Y*) 1/b …. sklon křivky AS, čím menší b, tím strmější