Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PŘÍKLAD:
Rozdělení populace do vrstev (např. učni, gymnazisté, středoškoláci) a z každé této vrstvy vybereme několik respondentů do našeho vzorku.
Popište základní charakteristiky kvótního nepravděpodobnostního výběru pro vzorkování, z čeho čerpá? Uveďte jednoduchý příklad.
Imituje ve struktuře vzorku známé vlastnosti populace, označuje se jako kvazi-reprezentativní s nenáhodným výběrem formou stanovení kvót (znaků rozhodujících o reprezentativnosti výběru).
Před sbíráním dat se stanovují kvóty, podle kterých tazatel vybírá respondenty, se kterými provede standardizované dotazování; stanovení proporcí je nenáhodné, odvozují se z nějakých dobrých pramenů (př. statistiky a jiných věrohodných výzkumů ve vaší oblasti).
Rozhodnutí o velikosti vzorku se řídí potřebou mít dostatečné odpovědi v každé kvótě, aby bylo možné provádět následné statistické údaje analýzy, které mají být provedeny. To obvykle vyžaduje velikost vzorku mezi 2000 a 5000.
Nelze však měřit úroveň jistoty nebo meze chyby, protože vzorek není založen na pravděpodobnosti
Porovnej se stratifikovaným výběrem (vrstvy/straty)
Zvláštní formou kvótního výběru je tzv. panel. O panelu hovoříme tehdy, jestliže vytvořenou reprezentativní skupinu osob používáme opakovaně k řadě různých výzkumů (je to možné pouze v případě, že složeni základního souboru se příliš rychle nemění.
Příklad: Kvótní výběr
Petr potřeboval pro svůj výzkum provést standardizované rozhovory se vzorkem lidí zastupujících ty ve věku 20–64 let, kteří pracovali ve své zemi. Nebyl k dispozici žádný vzorkovací rámec. Chystal se rozdělit svá zjištění do podskupin v závislosti na věku a typu zaměstnání respondentů. Předchozí výzkumy naznačovaly, že pohlaví má také dopad na reakce, a proto potřeboval zajistit, aby rozhovory v každé skupině odráželi také podíl mužů a žen v populaci. Naštěstí národní sčítání lidu jeho země obsahovalo rozpis počtu lidí v zaměstnání podle pohlaví, věku a socio-ekonomického stavu. Ty tvořily základ kategorií pro jeho kvóty.
Pokud víme, že v populaci je 52 žen, z nichž 19 % má vysokoškolské vzdělání a z nich 30 % pracuje ve veřejné správě, musím vzorek sestavit tak, aby měl stejné charakteristiky.
Jaké jsou obecné zásady konstrukce otázek v dotazníku? K jakým chybám nejčastěji dochází u formulace otázek resp. čeho se vyvarovat?
Je tato otázka opravdu nezbytná?
Měří tato otázka opravdu to, co chceme měřit?
Bude tato otázka srozumitelná opravdu každému objektu našeho vzorku?
Je vůbec respondent tím, kdo nám může poskytnout žádanou informaci?
Neptá se otázka na dvě různé věci najednou?
Není naše otázka sugestivní?
Je výčet kategorií pro odpovědi na uzavřenou otázku úplný?
Je použití otevřené otázky opravdu nezbytné?
Nevyžaduje otázka nějaké příliš zobecněné údaje?
Mají odpovědi všech respondentů stejnou váhu?
Není otázka nepříjemná, znepokojující, nemůže se respondent cítit ohrožen pravdivou odpovědí?
Pro dobře vypracovaný dotazník je potřeba naplnit především následující potřeby: pokládat jednoznačné otázky, na které existují jednoznačné odpovědi;
neptat se na více věcí jednou otázkou (Co podle vás způsobuje špatné výsledky zaměstnanců a závislost na trávení času na internetu?);
klást otázky srozumitelným jazykem s ohledem na populaci;
vyvarovat se prestižních otázek (Kolik přečtete knih za rok? - Kdo přizná, že nečte?);
nepoužívat sugestivní otázky (Také si myslíte, že kouření škodí zdraví?).
Nepostavit respondenta do pozici hodnotitele něčeho s čím nemá žádnou zkušenost (Představte si jeden den v pozici generálního ředitele České mincovny….co by jste dělal(a)…)