Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (646.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pokud si tedy zvolím kvalitativní výzkum, tak protože se zabývám:

  • Popisem procesů, vztahů, událostí, okolností, situací, systémů nebo lidí do hloubky

  • Deskripce, explanace a explorace tématu nebo zkoumaného jevu ve vztahu k subjektivním zkušenostem, verifikací a vytvářením předpokladů (hypotéz pro další ověřování v kvantitativním výzkumu), vytváření teorie nebo naopak vyvracování obecních teorií

  • Evaluací a komparací praktik, inovací programů a projektů

Využití kvalitativního přístupu v praxi

  • Na všech úrovních a oblastech řízení v podniku: „agile, lean a design thinking“ metoda delphi, řešení problémů, zavádění inovací a změn, mapování procesů, poradenství a konzultace, hodnocení, pohovory (techniky jako brainstorming, writestorming, psychodrawing, grouping jsou podpůrné techniky kvalitativního přístupu).

  • Širší kontext: spolutvorba image (značky) nebo produktu s dalšími stakeholdery trhu, loga a obchodních modelů, kontextuální kvalitativní analýza, kvalitativní testování, atraktivita produktu, názory, postoje, zkušenosti, expertní skupiny, vnímání, pohnutky, jednání, analýza hlubšího chování.

  1. Vysvětlete, jaké jsou základní rozdíly (účel) mezi prováděním individuálního a skupinového rozhovoru?

  • Individuální – nejběžnější typ (vztah tazatel – účastník), kdy výzkumný problém (jev) není vázán na sociální vztahy a interakci ve skupině (tazatel chce zjistit právě názor/zkušenost onoho vybraného jedince). Když tazatel nechce, aby byl ovlivňován jinými jedinci ve skupině. Když je účastník vybrán náhodně v rámci struktury a jednotlivý členové se neznají (mohla by zabránit otevřenosti výpovědi vůči ostatním), nebo naopak (znehodnotit, zmanipulovat, ovlivňovat apod).

  • Skupinový rozhovor – přesný opak individuálního. Lze jej rozdělit (Hendl, 2008) na:

    • skupinovou diskusi; ve které hraje výzkumník roli moderátora, který vymezí pravidla a pak usměrňuje výměnu názorů a postojů respondentů tak, aby byly sledovány výzkumné otázky,

    • skupinové interview – je více organizované než diskuse. Výzkumník klade otázky týkající se výzkumného problému, přičemž respondenti postupně odpovídají a doplňují, resp. konfrontují odpovědi předchozích účastníků

  1. Jaké jsou obecné zásady provádění rozhovoru? Čeho se vyvarovat?

  • Zásady rozhovoru

1) Kontakt s dotazovaným v několika fázích (telefon, osobní kontakt, sběr dat)

2) Úvod rozhovoru a jeho důležitost (odstranění komunikačních bariér, získání důvěry, uklidnění)

3) Budování konverzačního partnerství

4) Jasná formulace otázek – respondent musí otázce vždy rozumět (pokud nerozumí, nemůže odpovídat v rámci výzkumného cíle)

5) Sondážní otázky

6) Význam pomlk, ticha, „nechápavosti“, nerozumění, já „hloupý“ (nutíme respondenta k tomu, aby vyprávěl jinak, než v předchozím případě – čím více vypráví, tím více dat máme a tím lépe se nám daří rozumět pozorovanému jevu)

Témata, do kterých materiál patří