Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pokud si tedy zvolím kvalitativní výzkum, tak protože se zabývám:
Popisem procesů, vztahů, událostí, okolností, situací, systémů nebo lidí do hloubky
Deskripce, explanace a explorace tématu nebo zkoumaného jevu ve vztahu k subjektivním zkušenostem, verifikací a vytvářením předpokladů (hypotéz pro další ověřování v kvantitativním výzkumu), vytváření teorie nebo naopak vyvracování obecních teorií
Evaluací a komparací praktik, inovací programů a projektů
Využití kvalitativního přístupu v praxi
Na všech úrovních a oblastech řízení v podniku: „agile, lean a design thinking“ metoda delphi, řešení problémů, zavádění inovací a změn, mapování procesů, poradenství a konzultace, hodnocení, pohovory (techniky jako brainstorming, writestorming, psychodrawing, grouping jsou podpůrné techniky kvalitativního přístupu).
Širší kontext: spolutvorba image (značky) nebo produktu s dalšími stakeholdery trhu, loga a obchodních modelů, kontextuální kvalitativní analýza, kvalitativní testování, atraktivita produktu, názory, postoje, zkušenosti, expertní skupiny, vnímání, pohnutky, jednání, analýza hlubšího chování.
Vysvětlete, jaké jsou základní rozdíly (účel) mezi prováděním individuálního a skupinového rozhovoru?
Individuální – nejběžnější typ (vztah tazatel – účastník), kdy výzkumný problém (jev) není vázán na sociální vztahy a interakci ve skupině (tazatel chce zjistit právě názor/zkušenost onoho vybraného jedince). Když tazatel nechce, aby byl ovlivňován jinými jedinci ve skupině. Když je účastník vybrán náhodně v rámci struktury a jednotlivý členové se neznají (mohla by zabránit otevřenosti výpovědi vůči ostatním), nebo naopak (znehodnotit, zmanipulovat, ovlivňovat apod).
Skupinový rozhovor – přesný opak individuálního. Lze jej rozdělit (Hendl, 2008) na:
skupinovou diskusi; ve které hraje výzkumník roli moderátora, který vymezí pravidla a pak usměrňuje výměnu názorů a postojů respondentů tak, aby byly sledovány výzkumné otázky,
skupinové interview – je více organizované než diskuse. Výzkumník klade otázky týkající se výzkumného problému, přičemž respondenti postupně odpovídají a doplňují, resp. konfrontují odpovědi předchozích účastníků
Jaké jsou obecné zásady provádění rozhovoru? Čeho se vyvarovat?
Zásady rozhovoru
1) Kontakt s dotazovaným v několika fázích (telefon, osobní kontakt, sběr dat)
2) Úvod rozhovoru a jeho důležitost (odstranění komunikačních bariér, získání důvěry, uklidnění)
3) Budování konverzačního partnerství
4) Jasná formulace otázek – respondent musí otázce vždy rozumět (pokud nerozumí, nemůže odpovídat v rámci výzkumného cíle)
5) Sondážní otázky
6) Význam pomlk, ticha, „nechápavosti“, nerozumění, já „hloupý“ (nutíme respondenta k tomu, aby vyprávěl jinak, než v předchozím případě – čím více vypráví, tím více dat máme a tím lépe se nám daří rozumět pozorovanému jevu)