MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Úspory z rozsahu
Za hlavní faktory úspor z rozsahu jsou považovány zejména:
* vyšší specializace a dokonalejší dělba práce při vyšších objemech výroby
* dokonalejší organizace výroby při vyšších objemech výroby
* dostatek kapitálu na nové technologie u velkých firem
* možnosti dokonalejšího využití surovin a materiálů, např. ve formě tzv. vedlejších výrobků u větších firem
* lepší podmínky pro rozvoj výrobků a technologií u větších firem
Jak snížit náklady?
Víme, že na dokonalém trhu se rozhodování firmy týká především objemu vyráběné produkce a kombinace používaných výrobních faktorů a s těmi je spojena problematika snižování nákladů. Náklady lze snižovat zejména vytvořením „nákladové výhody“ (viz. úspory z rozsahu) nebo redukcí nákladů prostřednictvím:
* rušit nepotřebná funkční místa či procesy
* leasing, pronájem
* kooperace
* fixní náklady měnit na semifixní
* řešit problém nevyužitých výrobních zdrojů
* modernizace technologií
* úspory surovin, energie, materiálů
* zvyšování produktivity
* racionalizace výroby a výrobků
* lepší nákupní ceny
* racionalizace mezd
Jak lze zvýšit zisk?
Zisk je rozdíl mezi příjmy a náklady, lze jej zvyšovat prostřednictvím:
* snížení nákladů
* zlepšení úrovně prodeje
* zvýšení kvality (jak výrobku či služby, tak zejména technologického procesu)
* nalezení nového trh pro výrobky či služby
* změny výrobního programu (nový výrobek, vyrábět ziskovější výrobky)
* změnou cen? (na dokonale konkurenčním trhu nemůže výrobce měnit cenu, za kterou prodává výrobek či nabízí službu)
* optimalizací objemu výstupů
Příjmy firmy a jejich členění
Celkový příjem (TR) – je celková částka, kterou firma získá prodejem svých výrobků. Platí:
TR = P *Q
Pozor, zvolení objemu výroby a ceny nejsou dva oddělené problémy, ale jedná se o jediné rozhodnutí. Z tohoto hlediska mohou nastat dvě situace:
* cena je konstantou nezávislou na firmě (případ dokonalé konkurence). Firma může všechnu svou produkci prodat, avšak firma nemůže cenu produkce ovlivnit, firma rozhoduje pouze o objemu výroby
* cena závisí na objemu produkce firmy, cena produkce s růstem výroby klesá, firma musí snížit cenu, aby prodala větší množství (případ nedokonalé konkurence), tudíž rozhodnutím o objemu výroby tedy firma automaticky určuje i cenu.
Průměrný příjem (AR – Average Revenue) – je příjem na jednotku produkce, neboli:
AR = TR / Q = P * Q / Q = P
Křivka průměrného příjmu je vždy totožná s křivkou poptávky po produkci (AR = P) na dokonale konkurenčním trhu.
Mezní příjem (MR – Marginal Revenue) – je změna celkového příjmu vyvolaná změnou vyrobeného množství o jednotku, tedy:
MR = DTR / DQ
Příjmy firmy a jejich členění - příklad
Motivační příklad: Jaké jsou příjmy firmy pana Petra?