Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.36 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Úspory z rozsahu

  • Za hlavní faktory úspor z rozsahu jsou považovány zejména:

* vyšší specializace a dokonalejší dělba práce při vyšších objemech výroby

* dokonalejší organizace výroby při vyšších objemech výroby

* dostatek kapitálu na nové technologie u velkých firem

* možnosti dokonalejšího využití surovin a materiálů, např. ve formě tzv. vedlejších výrobků u větších firem

* lepší podmínky pro rozvoj výrobků a technologií u větších firem

Jak snížit náklady?

  • Víme, že na dokonalém trhu se rozhodování firmy týká především objemu vyráběné produkce a kombinace používaných výrobních faktorů a s těmi je spojena problematika snižování nákladů. Náklady lze snižovat zejména vytvořením „nákladové výhody“ (viz. úspory z rozsahu) nebo redukcí nákladů prostřednictvím:

* rušit nepotřebná funkční místa či procesy

* leasing, pronájem

* kooperace

* fixní náklady měnit na semifixní

* řešit problém nevyužitých výrobních zdrojů

* modernizace technologií

* úspory surovin, energie, materiálů

* zvyšování produktivity

* racionalizace výroby a výrobků

* lepší nákupní ceny

* racionalizace mezd

Jak lze zvýšit zisk?

  • Zisk je rozdíl mezi příjmy a náklady, lze jej zvyšovat prostřednictvím:

* snížení nákladů

* zlepšení úrovně prodeje

* zvýšení kvality (jak výrobku či služby, tak zejména technologického procesu)

* nalezení nového trh pro výrobky či služby

* změny výrobního programu (nový výrobek, vyrábět ziskovější výrobky)

* změnou cen? (na dokonale konkurenčním trhu nemůže výrobce měnit cenu, za kterou prodává výrobek či nabízí službu)

* optimalizací objemu výstupů

Příjmy firmy a jejich členění

  • Celkový příjem (TR) – je celková částka, kterou firma získá prodejem svých výrobků. Platí:

TR = P *Q

  • Pozor, zvolení objemu výroby a ceny nejsou dva oddělené problémy, ale jedná se o jediné rozhodnutí. Z tohoto hlediska mohou nastat dvě situace:

* cena je konstantou nezávislou na firmě (případ dokonalé konkurence). Firma může všechnu svou produkci prodat, avšak firma nemůže cenu produkce ovlivnit, firma rozhoduje pouze o objemu výroby

* cena závisí na objemu produkce firmy, cena produkce s růstem výroby klesá, firma musí snížit cenu, aby prodala větší množství (případ nedokonalé konkurence), tudíž rozhodnutím o objemu výroby tedy firma automaticky určuje i cenu.

  • Průměrný příjem (AR – Average Revenue) – je příjem na jednotku produkce, neboli:

AR = TR / Q = P * Q / Q = P

Křivka průměrného příjmu je vždy totožná s křivkou poptávky po produkci (AR = P) na dokonale konkurenčním trhu.

  • Mezní příjem (MR – Marginal Revenue) – je změna celkového příjmu vyvolaná změnou vyrobeného množství o jednotku, tedy:

MR = DTR / DQ

Příjmy firmy a jejich členění - příklad

  • Motivační příklad: Jaké jsou příjmy firmy pana Petra?

Témata, do kterých materiál patří