Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.36 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Proměnlivá a elasticita poptávky

  • Cenová elasticita se může měnit v průběhu křivky poptávky. Při různém objemu poptávaného statku může být elasticita poptávky různá (viz. následující obrázek).

  • Poptávka je při malém množství elastická a postupně se její elasticita snižuje, až se přes bod jednotkové elasticity stává při velkém množství poptávaného množství neelastickou.

Proměnlivá a konstantní elasticita poptávky

Necenové faktory ovlivňující elasticitu poptávky

  • Povaha potřeb, které zboží uspokojuje. Elasticita poptávky po statcích uspokojujících základní životní potřeby je nižší než elasticita poptávky po luxusních předmětech.

  • Podíl výdajů na určité zboží v rozpočtu spotřebitele. Čím je vyšší podíl, tím je vyšší elasticita.

  • Existence a dostupnost substitutů. Čím hojnější a dostupnější substituty, tím je elasticita vyšší.

  • Elasticita poptávky se mění v čase – s prodlužováním času roste elasticita.

Tržní poptávka

  • Tržní poptávka je součtem poptávky jednotlivých spotřebitelů, proto je křivka tržní poptávky součtem individuálních poptávkových křivek (tzn. horizontální součet = součet na ose x)

Cena za kopeček

zmrzliny v Kč

pan Bílý pan White Trh 25 0 0 0 20 0 1 1 10 1 5 6 5 2 9 11 0 7 15 22

Odvození křivky tržní poptávky

Na tržní poptávku působí stejné vlivy jako na poptávku individuální, především změny v důchodech spotřebitelů a změny cen ostatních statků.

Chování výrobce a formování nabídky na dokonale konkurenčním trhu

Podstata firmy

  • Firma (podnik) je obecné označení pro ekonomicko - právní (podnikatelský) subjekt, který tvoří jednu ze základních forem institucionálního uspořádání ekonomiky založené na výrobě zboží a poskytování služeb za úplatu.

  • Firma vystupuje na trhu výrobků a služeb jako prodávající, na trhu výrobních faktorů jako kupující.

  • Základními znaky rozlišující podnik od jiných institucí společnosti jsou: ekonomická samostatnost a právní subjektivita.

  • Smyslem firmy (jeho podstatou) je organizování lidské činnosti v daném okruhu uspokojováním cizích potřeb tak, aby i potřeby vlastníků firmy byly uspokojeny

Stanovení cílů firmy

  • V téměř každé definici charakterizující podnikání (včetně současného obchodního zákoníku) je formulován cíl této činnosti slovy „za účelem dosažení zisku“. Lze tedy za základní cíl firmy považovat tuto skutečnost.

  • Cíle podniku jsou žádoucí stavy, kterých se podnik snaží dosáhnout prostřednictvím své existence a svých činností. Stupeň dosažení cílů lze označit za nejdůležitější kriterium hodnocení činnosti podniku.

  • Poznámka: Podniky mohou mít různé cíle, jaké např. udržení určité úrovně zisku, hospodárnosti (nízké úrovně nákladů), výroby výrobků a poskytování služeb vysoké kvality, vedoucí postavení na trhu co do objemu prodeje, maximalizace úrovně dividend apod. V našem základním „modelovém“ mikroekonomickém přístupu považujeme za jediný cíl (prozatím) právě maximalizaci zisku.

Témata, do kterých materiál patří