MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Proměnlivá a elasticita poptávky
Cenová elasticita se může měnit v průběhu křivky poptávky. Při různém objemu poptávaného statku může být elasticita poptávky různá (viz. následující obrázek).
Poptávka je při malém množství elastická a postupně se její elasticita snižuje, až se přes bod jednotkové elasticity stává při velkém množství poptávaného množství neelastickou.
Proměnlivá a konstantní elasticita poptávky
Necenové faktory ovlivňující elasticitu poptávky
Povaha potřeb, které zboží uspokojuje. Elasticita poptávky po statcích uspokojujících základní životní potřeby je nižší než elasticita poptávky po luxusních předmětech.
Podíl výdajů na určité zboží v rozpočtu spotřebitele. Čím je vyšší podíl, tím je vyšší elasticita.
Existence a dostupnost substitutů. Čím hojnější a dostupnější substituty, tím je elasticita vyšší.
Elasticita poptávky se mění v čase – s prodlužováním času roste elasticita.
Tržní poptávka
Tržní poptávka je součtem poptávky jednotlivých spotřebitelů, proto je křivka tržní poptávky součtem individuálních poptávkových křivek (tzn. horizontální součet = součet na ose x)
Cena za kopeček
zmrzliny v Kč
pan Bílý pan White Trh 25 0 0 0 20 0 1 1 10 1 5 6 5 2 9 11 0 7 15 22Odvození křivky tržní poptávky
Na tržní poptávku působí stejné vlivy jako na poptávku individuální, především změny v důchodech spotřebitelů a změny cen ostatních statků.
Chování výrobce a formování nabídky na dokonale konkurenčním trhu
Podstata firmy
Firma (podnik) je obecné označení pro ekonomicko - právní (podnikatelský) subjekt, který tvoří jednu ze základních forem institucionálního uspořádání ekonomiky založené na výrobě zboží a poskytování služeb za úplatu.
Firma vystupuje na trhu výrobků a služeb jako prodávající, na trhu výrobních faktorů jako kupující.
Základními znaky rozlišující podnik od jiných institucí společnosti jsou: ekonomická samostatnost a právní subjektivita.
Smyslem firmy (jeho podstatou) je organizování lidské činnosti v daném okruhu uspokojováním cizích potřeb tak, aby i potřeby vlastníků firmy byly uspokojeny
Stanovení cílů firmy
V téměř každé definici charakterizující podnikání (včetně současného obchodního zákoníku) je formulován cíl této činnosti slovy „za účelem dosažení zisku“. Lze tedy za základní cíl firmy považovat tuto skutečnost.
Cíle podniku jsou žádoucí stavy, kterých se podnik snaží dosáhnout prostřednictvím své existence a svých činností. Stupeň dosažení cílů lze označit za nejdůležitější kriterium hodnocení činnosti podniku.
Poznámka: Podniky mohou mít různé cíle, jaké např. udržení určité úrovně zisku, hospodárnosti (nízké úrovně nákladů), výroby výrobků a poskytování služeb vysoké kvality, vedoucí postavení na trhu co do objemu prodeje, maximalizace úrovně dividend apod. V našem základním „modelovém“ mikroekonomickém přístupu považujeme za jediný cíl (prozatím) právě maximalizaci zisku.