MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
náklady
(tis. Kč)
Celkový
příjem
(tis. Kč)
Zisk
(tis. Kč)
0 67 0 -67 10 145 80 -65 20 210 160 -50 30 270 240 -30 40 327 320 -7 50 382 400 18 60 436 480 44 70 489 560 71 80 545 640 95 90 610 720 110 100 772 800 28Optimální objem produkce (rovnováha firmy)
Pro rozhodování firmy maximalizující zisk o optimálním objemu produkce (popř. v nedokonalé konkurenci o výši ceny) mají klíčový význam mezní příjmy (MR) a mezní náklady (MC), resp. jejich vzájemný vztah.
Motivační příklad: Při jaké produkci dosahuje firma pana Petra maximálního zisku?
Pan Petr zná BEP pro svoji firmu, ale stále nezná optimum produkce, při němž by maximalizoval zisk (z výsledků analýzy BEP tuší, že to bude okolo 90 sad prken měsíčně, ale chce přesnější informaci). Rozhodl se proto prozkoumat jak mezní příjmy tak mezní náklady v závislosti na velikosti produkce a soustředil se na produkční interval od 85 do 95 sad prken .
Optimální objem produkce - příklad
Q
(sady
prken)
TC
(tis. Kč)
MC
(tis. Kč)
MR = P
(tis. Kč)
TR
(tis. Kč)
Zisk
(tis. Kč)
85 570,0 8 680 110,0 86 577,0 7,0 8 688 111,0 87 584,5 7,5 8 696 111,5 88 592,5 8,0 8 704 111,5 89 601,0 8,5 8 712 111,0 90 610,0 9,0 8 720 110,0 91 619,5 9,5 8 728 108,5 92 631,0 11,5 8 736 105,0 93 644,5 13,5 8 744 99,5 94 661,0 16,5 8 752 91,0 95 682,0 21,0 8 760 78,0Zpřesněné údaje produkce firmy v rozsahu 85 – 95 sad prken.
Vidíme, že maximální zisk vytváří firma pana Petra při produkci 87 či 88 sad prken.
Pan Petr bude produkci zvyšovat do té doby, pokud je cena, za kterou prodává prkna na trhu větší než přírůstek nákladů (MC)
Pan Petr bude produkovat 88 sad prken, ale další sadu již ne, poněvadž přírůstek nákladů na ni činí 8,5 tis. Kč, kdežto přírůstek příjmů z ní 8 tis. Kč, takže zisk klesá.
Při produkci 88 sad prken se rovnají MC a MR.
Výrobce bude zvyšovat produkci, dokud jsou mezní náklady nižší než mezní příjem (MC < MR).
Optimální objem produkce bude ten, při němž se mezní náklady rovnají meznímu příjmu – v takovém případě výrobce maximalizuje svůj zisk, tj.:
mezní náklady (MC) = mezní příjem (MR)
Tuto situaci nazýváme rovnováhou firmy, protože při jejím dosažením firma nemá důvod produkci ani snižovat, ani zvyšovat.
Pozor vzor příkladu ke zkoušce:
Firma vyrábí určitý počet jednotek při FC = 2000 Kč. Při tomto výstupu jsou TR = 10000 Kč, AC = 4 Kč, AVC = 3 Kč, MC = 6 Kč. Při případném zvýšení objemu výroby by se MC dále zvýšily. Firma operuje v podmínkách dokonalé konkurence a sleduje kritérium maximalizace zisku. Které z následujících doporučení je za dané situace správné?
a) Snížit objem výroby b) Objem výroby neměnit
c) Objem výroby zvýšit d) Zvýšit cenu
e) Snížit cenu f) Ukončit činnost.
Řešení:
Ze zadání úlohy lze vypočítat:
AFC = AC - AVC = 4 - 3 = 1 Kč
Q = FC / AFC = 2000 / 1 = 2000