MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Rovnovážná cena odráží současně mezní užitek spotřebitelů i mezní náklady výrobců.
Tržní nerovnováha
Nedostatek – poptávané množství převyšuje nabízené množství. Nedostatek vzniká, když je cena nižší než rovnovážná cena. Nedostatek vyvolává na trhu takové jev, jako jsou fronty nebo pořadníky. Na to reagují výrobci zvyšováním ceny.
Přebytek – poptávané množství převyšuje poptávané množství. Přebytek vzniká, když je cena vyšší než rovnovážná cena. Na trhu se přebytek projevuje neprodejnými zásobami. Výrobci na to reagují snižováním ceny.
Každá nerovnováha je nestabilní a přechodnou situací, protože vyvolává pohyb ceny směrem k rovnovážné ceně a tím i pohyb trh směrem k rovnováze.
Jedinou stabilní situací je tržní rovnováha (tzv. dynamická rovnováha)
Výhody ze směny
Trh nejen zabezpečuje efektivní alokaci výrobních faktorů, ale ekonomickým subjektům přináší výhody ze směny v podobě tzv. přebytku spotřebitele a přebytku výrobce. Přebytek spotřebitele (viz. kapitola Chování spotřebitele).
Přebytek výrobce
Každé úrovni ceny odpovídá optimální množství, kdy se cena rovná mezním nákladům. MC předcházejících jednotek vyrobené produkce jsou však nižší něž cena, za kterou jsou prodány. Tak vzniká rozdíl mezi cenou a mezními náklady, který se nazývá přebytkem výrobce na jednotku produkce.
Nedokonalá konkurence
Nedokonalá konkurence
Dosavadní analýzy chování firmy předpokládaly, že firma operuje na tzv. dokonale konkurenčním trhu, kde jsou splněny všechny následující podmínky:
* Dokonalá informovanost kupujících
* Nulové náklady na změnu dodavatele
* Homogenní produkt
Nesplnění jediné z výše uvedených podmínek mění trh v nedokonale konkurenční.
Nedokonalá konkurence a intenzita konkurence
Pojem nedokonalá konkurence může vyvolat dojem, že na nedokonale konkurenčních trzích je konkurence mezi firmami slabší, avšak na nedokonale konkurenčních trzích může být konkurence velmi intenzivní – tvrdá až agresivní.
Konkurenční boj na trzích, kde je jen několik málo velkých firem, které se navzájem „mají na očích“, může tu a tam dokonce přerůstat v „cenovou válku“.
Rozdíl mezi dokonalou a nedokonalou konkurencí není v „tvrdosti“ konkurence, ale v něčem jiném – v cenové tvorbě.
Obecná charakteristika nedokonalé konkurence
Nedokonalou konkurenci lze pro zobecnění charakterizovat jako trh, na kterém existuje alespoň jeden prodávající (firma), který může ovlivnit tržní cenu.
Protože výrobek dané firmy se liší od výrobků jiných firem, může daná firma stanovit jeho cenu. Bude-li chtít firma prodat větší množství výrobků, bude muset za jinak stejných okolností cenu snižovat. To se projeví v klesající křivce poptávky po produkci firmy.
Individuální poptávka