MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Nulové náklady na změnu dodavatele - pokud se rozhodne kupující změnit dodavatele, tak jej tato změna nic nestojí žádné dodatečné náklady…Ve skutečnosti však spotřebitel např. musí vynaložit minimálně čas na změnu dodavatele (a také náklady na „průzkum“ trhu).
Homogenní produkt - spotřebitel se rozhoduje o koupi výrobku výlučně podle ceny, nebere v úvahu jiná hlediska, např. kvalitu výrobku či pověst firmy. Tuto podmínku splňuje jen málo výrobků a služeb, téměř všechny výrobky spotřebního průmyslu a služby jsou heterogenním produktem (důvodem je i to, že výrobci se chtějí odlišit od konkurence). Homogenní trhy jsou obvykle trhy zemědělských plodin nebo surovin.
Dokonale konkurenční firma (price taker)
Dokonale konkurenční firma bývá někdy označována jako „price taker“, tj. jako firma, přebírající cenu. Toto označení vyjadřuje skutečnost, že pro firmu je cena její produkce a cena vstupů (specifických výrobních faktorů) exogenní, tj. daná zvnějšku - tzn. firma tyto ceny nemůže ovlivnit.
To se projevuje v tom, že poptávka po její produkci je dokonale elastická, což lze graficky znázornit jako vodorovnou přímku rovnoběžnou (graf na následující straně)
Rozhodování firmy se v takovém případě omezuje na rozhodování o objemu výstupů a o množství vstupů, které hodlá koupit.
Dokonale konkurenční trh (a) a firma (b)
Tržní rovnováha a její dosahování
Motivace:
* na trh přichází mnoho kupujících, jakou cenu jsou ochotni zaplatit?
Kupující si navzájem o zboží konkurují a jejich vzájemná konkurence žene ceny vzhůru…
Cena, kterou jsou kupující maximálně zaplatit, je dána jejich mezním užitkem
I prodávající si vzájemně konkurují, jejich konkurence naopak tlačí ceny dolů…
Kam až?
Minimální cena, kterou jsou prodávající ochotni akceptovat, je ohraničena jejich mezními náklady.
Optimum spotřebitele (a) a optimum firmy (b)
Při ceně 2 Kč je na trhu nedostatek statku – nerovnováha. Nedostatek
vede k růstu ceny statku a trh směřuje k rovnovážné ceně 2,70 Kč.
Při ceně 3,50 Kč je na trhu přebytek statku – nerovnováha. Přebytek
statku vede k poklesu ceny statku a trh směřuje k rovnovážné ceně 2,70 Kč
Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Co určuje optimum spotřebitele?
* MU ve vztahu k ceně – křivka poptávky je totožná s křivkou mezního užitku. Poptávka je tedy v rovnováze, pokud platí: P = MU
Rovnováhu firmy určuje vztah ceny a mezních nákladů. Individuální křivka nabídky je totožná s křivkou mezních nákladů (s její částí). Nabídka je tedy v rovnováze, pokud pro všechny výrobce platí: P = MC.
Má–li být trh v rovnováze (poptávka se rovnat nabídce), musí platit současně P = MU a P = MC a odtud:
MU = MC
Rovnovážná cena
Tržní rovnováha nastává v průsečíku křivky poptávky a křivky nabídky, neboť tam se poptávané množství právě rovná nabízenému množství, a na trhu tudíž nevzniká ani nedostatek, ani přebytek zboží.
Existuje pouze jedna cena, při které se poptávané množství právě rovná nabízenému množství. Tuto cenu nazýváme rovnovážnou cenou.