Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.36 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Změnu nákladů mohou způsobit:

* technický pokrok, který vede ke snížení nákladů

* změna cen vstupů (většinou se ceny zvyšují)

Necenové faktory ovlivňující nabídku

Nabídka firmy v dlouhém období

  • Dlouhé období je období, kdy firmy z trhu odcházejí, mají-li ekonomickou ztrátu. Rovněž nové firmy na tento trh vstupují, dosahuje-li se na něm ekonomického zisku.

  • V dlouhém období je pro firmu nepřijatelná situace, kdy celkové náklady jsou větší než celkové příjmy. Firmy na tuto situaci zareagují tak, že z trhu (odvětví) odejdou a tudíž poklesne nabídka. Pokles nabídky vyvolá růst ceny až do bodu, kdy se vyrovná s průměrnými náklady (P=AC).

  • Dlouhodobě však není možné, aby průměrné příjmy (AR) byly větší než průměrné náklady (AC), neboť takto vzniklý (krátkodobý) ekonomický zisk láká firmy-výrobce, aby vstoupily na daný trh (do daného odvětví).

  • Důsledkem vstupu nových firem je růst nabízeného množství a tedy i pokles ceny na úroveň průměrných nákladů.

Dlouhodobě je v bodě A cena vyšší než průměrné náklady, tudíž firma dosahuje dlouhodobě ekonomického zisku a ten láká nové firmy. Příchodem nových firem na trh klesá cena. Pokud cena dlouhodobě klesne pod průměrné náklady (bod C), firma má dlouhodobě ekonomickou ztrátu, tudíž firmy odcházejí z trhu, což vede k růstu ceny.

  • Změna počtu firem na trhu (jejich odchody a příchody) udržuje v dlouhém období cenu statku na úrovni průměrných nákladů a ekonomický zisk na nule.

  • Křivka nabídky firmy se v dlouhém období mění v jediný bod nabídky.

Dlouhodobá rovnováha firmy

  • Pojem dlouhodobá rovnováha vyjadřuje, že na trzích se prosazuje tendence k nulovému ekonomickému zisku. Kladný ekonomický zisk firem je přechodnou situací. Úsilí všech firem o snižování nákladů tlačí cenu dolů a ekonomický zisk k nule.

  • Je to právě honba firem za ekonomickými zisky, která je motorem ekonomického růstu. Ale tím, kdo skutečně sklízí plody tohoto úsilí výrobců, je nakonec spotřebitel. Když se firmám podaří snížit náklady, konkurence je donutí snížit ceny statků a spotřebitelé mohou kupovat více statků.

  • Dlouhodobá rovnováha firmy se ustálí tam, kde se její mezní náklady rovnají meznímu příjmu, a současně firma dosahuje nulového ekonomického zisku. Tato situace je rovnováhou firmy a současně i rovnováhou trhu.

  • Rovnováhu firmy na dokonale konkurenčním trhu v dlouhém období můžeme zapsat jako: P = MR = MC = AC = AR.

Elasticita nabídky

  • Cenová elasticita nabídky udává o kolik procent se zvýší (resp. sníží) nabízené množství, když se cena zvýší (resp. sníží) o 1%.

  • Velikost cenové elasticity nabídky zobrazuje odezvu výrobců (dodavatelů) na pohyb ceny.

  • Jde o obdobu koeficientu cenové elasticity poptávky.

% změny množství nabízeného statku

ES = ----------------------------------------------------------

Témata, do kterých materiál patří