Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.36 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

a) V podmínkách dokonalé konkurence je individuální poptávka dokonale elastická, což znamená, že firma může prodat jakýkoliv objem produkce za stejnou cenu.

b) V podmínkách nedokonalé konkurence je individuální poptávková křivka klesající, aby firma prodala dodatečnou jednotku produkce, musí snížit její cenu.

Nedokonalá konkurence - příklad

  • Motivační příklad: Penzión a jeho nabídka pokojů

* Trh ubytovacích služeb je trhem nedokonalé konkurence, protože jde o diferencovanou službu a protože hosté nejsou dokonale informováni o všech penziónech a jejich cenách. To znamená, že poptávka po pokoji v penziónu bude klesající: při nižší ceně pronajme penzión více pokojů a naopak.

Penzión disponuje kapacitou 30 pokojů, cena pokoje v katalogu je 300 Kč/den, avšak při této ceně pronajme 20 pokojů, takže jeho celkový příjem bude 6 000 Kč.

* Zbývá kapacita 10 neobsazených pokojů, proto zveřejní nižší cenu a to 290 Kč/den.

* Pro zjednodušení předpokládáme, že penzion má nulové mezní náklady (MC=0).

* Vedení zjišťuje, že při ceně 290 Kč/den pronajme 21 pokojů, takže jeho celkový příjem bude 6 090 Kč (290 * 21) a celkový příjem se zvýšil o 90 Kč.

* Těchto 90 Kč je mezní příjem z pronájmu 21-tého pokoje (mezní příjem z pronájmu pokoje je nižší než cena pokoje, tj. 90 Kč vs. 290 Kč).

* Proč je mezní příjem z 21-tého pokoje jen 90 Kč a ne 290 Kč? Nemůže prodaj prvních 20 pokojů za 300 Kč a jednadvacátý za 290 Kč?

* Vedení penziónu „vyjednává“ o ceně s hosty následovně: svou cenu oznámí předem v katalogu a je pravděpodobné, že někteří hosté by byli ochotni zaplatit vyšší cenu, kdyby s nimi vedení penziónu osobně smlouvalo (jenže to prakticky nelze provést).

* Ve skutečnosti to znamená, že když vedení penziónu sníží cenu ze 300 Kč na 290 Kč, požaduje 290 Kč nejen od dvacátého prvního hosta, ale od všech 21 hostů (tj. průměrný příjem v tomto případě bude jen 290 Kč).

* Přírůstek příjmu (mezní příjem) z pronájmu 21 pokojů namísto 20 pokojů bude 90 Kč (viz. tabulka na následují straně).

(1)

Pronajaté pokoje

(2)

Cena pokoje (Kč)

(3) = (1) x (2)

Celkový příjem (Kč)

(4)

Mezní příjem (Kč)

20 300 6000 90 21 290 6090 70 22 280 6160 50 23 270 6210 30 24 260 6240 10 25 250 6250 -10 26 240 6240 -30 27 230 6210 -50 28 220 6160 -70 29 210 6090 -90 30 200 6000

Příjmy v nedokonalé konkurenci - příklad

Celkový příjem (TR) má parabolický průběh. Průměrný (AR) a mezní příjem (MR) jsou klesající funkce, MR klesá strměji než AR.

Nedokonalá konkurence - příklad

* Protože má penzión nulové mezní náklady, bude maximalizovat zisk tam, kde je maximalizován celkový příjem. To bude v případě, když pronajme 25 pokojů. Od dvacátého šestého pokoje je totiž mezní příjem záporný, čili celkový příjem klesá. Vedení penzión tedy stanoví cenu 250 Kč a bude pronajímat 25 pokojů.

Témata, do kterých materiál patří