MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence je představována takovou situací na trhu, kdy mnoho firem prodává podobné, ale nikoliv stejné statky (např. alkoholické nápoje).
Monopolistická konkurence je v rámci nedokonalé konkurence tržní strukturou nejvíce připomínající dokonalou konkurenci. Zejména tím, že uvažuje velký počet firem na trhu a značnou mobilitu firem mezi jednotlivými trhy. Naopak nedokonale konkurenčním rysem je výroba diferencovaného produktu a schopnost firmy stanovit jeho cenu. V rámci svého produktu má tedy firma monopolní postavení a monopolní sílu.
Základní předpoklady modelu monopolistické konkurence lze shrnout jako:
* velký počet firem v odvětví
* výroba diferencovaného produktu
* neexistence bariér vstupu firem do odvětví
Firma má monopol nad svou produkcí a sama stanoví cenu. Klesající poptávková křivka po produkci firmy je poměrně vysoce elastická, neboť řada firem prodává blízké substituty. Tudíž z klesající poptávkové křivky vyplývá možnost realizace monopolního zisku v krátkém období (viz. následující obrázek).
Monopolistická konkurence – krátkodobá a dlouhodobá rovnováha
Optimální objem produkce je QD, neboť v bodě D se protínají funkce mezních nákladů a mezního příjmu. Firma přitom dociluje cenu PD, protože funkce d je funkcí poptávky po jejím produktu. Jelikož při produkci QD jsou průměrné (jednotkové) náklady menší než docilovaná cena, dosahuje firma monopolního zisku, a to o velikosti GH z každé jednotky produkce.
Monopolní zisk láká na trh nové firmy. Jejich příchod způsobuje, že se tržní poptávka dělí mezi stále větší počet firem. Poptávka po zboží jedné firmy se v důsledku toho snižuje – křivka poptávky d se posouvá dolů a s ní se posouvá dolů i křivka mezního příjmu. Nové firmy přicházejí do odvětví tak dlouho, dokud není monopolní zisk nulový (viz. následující obrázek).
Monopolistická konkurence – dlouhodobá rovnováha
Z grafického znázornění je zřejmé, že:
* v krátkém období se firma v monopolistické konkurenci chová při hledání optimálního objemu produkce jako monopol.
* v dlouhém období směřuje firma v důsledku volného vstupu do odvětví k nulovému monopolnímu zisku, čímž připomíná dokonalou konkurenci. Na rozdíl od ní však disponuje přebytečnými výrobními kapacitami a prodává za vyšší cenu než dokonale konkurenční firma.
Srovnání tržních struktur na základě vybraných kritérií
Kritérium Dokonalá konkurence Monopol Oligopol Monopolistická konkurence Počet firem v odvětví velmi mnoho Jedna málo mnoho Produkt homogenní nemá blízké substituty zpravidla diferencovaný diferencovaný Bariéry vstupu žádné Velké určité žádné Možnost firmy ovlivnit cenu žádná Výrazná značná omezená Podmínka opt. objemu produkce MR = MC MR = MC MR = MC MR = MC Vztah ceny a MC P = MC P > MC P > MC P > MC