MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2. Monopolní teorie chápou zisk jako výsledek nějaké výhody, výsadního postavení, tedy jako zisk monopolní.
3. Technologické a inovační teorie chápou zisk jako výsledek technických a technologických zlepšení a inovační aktivity.
Dynamické teorie firmy
Tradiční teorie firmy je většinou statická a nebere v úvahu faktor času. O překonání statičnosti teorie firmy se snaží různé dynamické teorie. Podle jednoho z přístupů cílem firmy není maximalizace okamžité úrovně zisku, ale jeho toku v čase, což je možno vyjádřit jako maximalizaci současné hodnoty očekávaných zisků.
Dynamický přístup vychází z předpokladu, že firma maximalizuje zisk za určitý čas. Hlavní proměnnou jsou v tomto případě očekávané zisky. Cílem firmy je potom maximalizace jejich součtu. Z hlediska rozhodování firmy je nutno vzít v úvahu ne pouze výši zisku, ale jejich současnou hodnotu (Present Value).
Maximalizace současné hodnoty očekávaných zisků
Firma maximalizuje současnou hodnotu budoucích zisků:
Zt
P = --------
(1 + i)t
kde P je současná hodnota budoucích zisků
Zt zisk v roce t
i úroková míra
Důležitým východiskem tohoto přístupu je preference času. Vlastník firmy preferuje současné příjmy před budoucími. Mezi hlavní důvody preference času patří zejména vyšší nejistota s prodlužováním časového horizontu, možnost investovat výnos získaný nyní a tak pomocí něj dosahovat dalších zisků, očekávání inflace apod. Úroková míra je chápána jako možnost alternativního výnosu.
Alternativní cíle firmy
Podle některých teorií je cílem firmy nikoli maximalizace zisku, ale dosažení uspokojivé výše zisku.
Dalším možným cílem je dosažení určitého podílu na trhu. Zde je třeba upozornit, že růst podílu na trhu se zpravidla pozitivně projeví na zisku (záleží ovšem i na nákladových podmínkách odvětví).
Někteří ekonomové považují za rozhodující motivaci firmy snahu dlouhodobě přežít. Tento cíl je pokládán za prvotní, protože firma může maximalizovat zisk, avšak nikoli přežít.
Růst a expanze firmy je další možnou alternativou k maximalizaci zisku. Tento cíl je v určitém smyslu nejkomplexnější, protože růst firmy je jak cestou zajištění zisku, tak i cestou zabezpečení jistoty, autonomie a dlouhodobého přežití firmy. Vezmou-li se v úvahu takové jevy jako diversifikace, je růst firmy i cestou snížení rizika.
Manažerské teorie firmy
Manažerské teorie se zaměřují na chování velkých firem, které již nejsou řízeny vlastníky, ale profesionálními řídícími pracovníky - manažery. Vznikají různé koncepce, které upozorňují, že cíle manažerů mohou být odlišné od zájmů vlastníků.
Například v klasické akciové společnosti řízené manažery se ziskový cíl firmy může měnit v úsilí o maximalizaci obratu (celkových příjmů) firmy. Čím větší obrat firma vykazuje, tím je její manažer váženější a úspěšnější. Tím se ale samozřejmě mění chování firmy.