MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dohody, nebo „spolupráce“ mezi firmami tohoto typu jsou zpravidla označovány jako kartelové dohody a jsou v civilizovaných zemích v rozporu se zákonem.
Oligopol s dominantní firmou
Vzniká tam, kde je pro dominantní firmu výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům.
V rámci větší části trhu se dominantní firma chová jako monopol.
Cenové vůdcovství dominantní firmy je charakteristické tím, že menší firmy v odvětví respektují cenu (kopírují), kterou určila dominantní firma, protože vzhledem ke své velikosti nerealizují úspory z rozsahu a jejich nákladové podmínky jsou proto ve srovnání s dominantní firmou horší (kdyby stanovily cenu vyšší než dominantní firma, ztratily by zákazníky, přilákat více spotřebitelů snížením ceny si vzhledem k uvedeným nákladovým podmínkám nemohou dovolit).
Menší firmy působící vedle dominantní firmy jsou označovány jako tzv. dokonale konkurenční lem. Pro skupinu těchto slabších firem je charakteristické, že následují chování dominantní firmy.
Situace oligopolu s dominantní firmou je zobrazena na následujícím obrázku.
Tržní poptávka je znázorněna křivkou DT a poptávky po produkci dominantní firmy křivkou dD. Dominantní pozice firmy se projevuje především v jejím relativně nezávislém stanovení vyráběného množství QD a i výše ceny PD . Při ceně PD není trh zcela zasycen, množství produkce QD QT (úsečka GF), budou realizovat firmy z konkurenčního lemu (jejich dokonale konkurenční charakter potvrzuje skutečnost, že přebírají cenu PD a vnímají ji jako zvnějšku danou).
Při vyšší ceně stanovené dominantní firmou roste tržní podíl konkurenčního lemu a tedy klesá podíl dominantní firmy, při nižší ceně je tomu naopak (nižší cena umožní existenci menšího počtu drobných konkurentů majících horší průběh nákladových křivek než dominantní firma).
Křivka poptávky po produkci dominantní firmy dD je více elastická než tržní křivka poptávky po produkci celého odvětví DT , a proto se tyto křivky se sbíhají směrem k ose x (může dojít k tomu, že při určité velmi nízké ceně stanovené dominantní firmou se tyto křivky protnou a dominantní firma „vypudí“ veškeré ostatní konkurenty z odvětví - stane se monopolem).
Na základě předchozích poznatků plyne, že:
* určování ceny dominantní firmy probíhá stejně jako v podmínkách monopolu
* významným rozdílem však je to, že v odvětví není pouze jediná firma a existuje - i když omezená - možnost vstupu do odvětví. To vede k většímu tlaku na efektivnost.
* cena se ustanovuje na nižší úrovni a objem vyráběné produkce je větší než u monopolu, přesto však cena zůstává vyšší než průměrné náklady (P = AR > AC), takže oligopol realizuje vyšší než normální zisk (který je ovšem co do velikosti nižší než v případě monopolu).