MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Motivační příklad: Pana Petra zajímá průběh produkční funkce znázorňující závislost produkce prken na měnícím se počtu dělníků (průměrné měsíční hodnoty), při ostatních výrobních faktorech (cirkulárkách) neměnných. Na průběhu funkce (viz. následující tabulka a grafy) můžeme vidět, že přírůstky produkce se zpočátku zvyšují a potom klesají. To je projev zákona klesajících výnosů z variabilního faktoru (práce).
Produkční funkce ukazuje, že vzrůstající počet dělníků (při neměnném počtu 5 pil - fixní faktor) zvyšuje produkci, ale postupně se přírůstky produkce snižují (viz. následující obrázky).
Produkční funkce
Funkce celkového produktu (TP – Total Product) popisuje závislost celkového produktu na množství výrobního faktoru (viz. příklad: počet sad prken celkem).
Průměrný produkt výrobního faktoru (AP – Average Produkt) získáme, když dělíme celkový produkt počtem jednotek výrobního faktoru.
Mezní produkt výrobního faktoru (MP – Marginal Produkt) je přírůstek produkce, dosažený zvýšením daného faktoru o jednotku, při ostatních faktorech neměnných (viz. příklad: přírůstek sad prken).
Výnosy výrobních faktorů a zákon klesajících výnosů
Ekonomové při zkoumání výnosnosti výrobních faktorů objevili skutečnost, označovanou jako zákon klesajících výnosů.
Tento zákon popisuje situaci, kdy při postupném zvětšování spotřeby jednoho výrobního faktoru v kombinaci s pevně danými množstvími jiných výrobních faktorů začne výnosnost od jistého bodu klesat.
Poptávka firmy po výrobním faktoru
Firma se na trhu výrobních faktorů rozhoduje, jaké vstupy a v jakém množství poptávat.
Stejně jako při rozhodování na trhu výrobků a služeb, také rozhodování firmy na trhu výrobních faktorů je určováno cílem firmy maximalizovat zisk, tzn. vyrábět s co nejvyššími výnosy a současně s co nejnižšími náklady. Poptávka firmy po výrobním faktoru závisí tedy na tom:
* jaký je výnos z výrobního faktoru, tzn. jaká je produktivita výrobního faktoru a za jakou cenu firma prodá produkt, který je tímto faktorem vytvořen
* a jak vysoký je náklad na daný faktor
Příjem z mezního produktu
Každá dodatečná jednotka vstupu přináší firmě dodatečný příjem, jehož výši určuje jednak přírůstek produktu, který tato jednotka vstupu vytvoří a jednak přírůstek příjmu, který firma získá z prodeje tohoto produktu.
V podmínkách dokonalé konkurence na trhu výrobků a služeb se tento přírůstek příjmu, tzn. mezní příjem shoduje s cenou (MR=MC). To znamená, že každá dodatečná jednotka vstupu přináší firmě dodatečný příjem, jehož výši určuje: