Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.36 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Motivační příklad: Pana Petra zajímá průběh produkční funkce znázorňující závislost produkce prken na měnícím se počtu dělníků (průměrné měsíční hodnoty), při ostatních výrobních faktorech (cirkulárkách) neměnných. Na průběhu funkce (viz. následující tabulka a grafy) můžeme vidět, že přírůstky produkce se zpočátku zvyšují a potom klesají. To je projev zákona klesajících výnosů z variabilního faktoru (práce).

Počet pil Počet dělníků Sady prken Přírůstek sad 5 7 60 9 5 8 69 15 5 9 84 18 5 10 102 18 5 11 120 16 5 12 136 13 5 13 149 10 5 14 159 6 5 15 165 2 5 16 167

Produkční funkce ukazuje, že vzrůstající počet dělníků (při neměnném počtu 5 pil - fixní faktor) zvyšuje produkci, ale postupně se přírůstky produkce snižují (viz. následující obrázky).

Produkční funkce

  • Funkce celkového produktu (TP – Total Product) popisuje závislost celkového produktu na množství výrobního faktoru (viz. příklad: počet sad prken celkem).

  • Průměrný produkt výrobního faktoru (AP – Average Produkt) získáme, když dělíme celkový produkt počtem jednotek výrobního faktoru.

  • Mezní produkt výrobního faktoru (MP – Marginal Produkt) je přírůstek produkce, dosažený zvýšením daného faktoru o jednotku, při ostatních faktorech neměnných (viz. příklad: přírůstek sad prken).

Výnosy výrobních faktorů a zákon klesajících výnosů

  • Ekonomové při zkoumání výnosnosti výrobních faktorů objevili skutečnost, označovanou jako zákon klesajících výnosů.

  • Tento zákon popisuje situaci, kdy při postupném zvětšování spotřeby jednoho výrobního faktoru v kombinaci s pevně danými množstvími jiných výrobních faktorů začne výnosnost od jistého bodu klesat.

Poptávka firmy po výrobním faktoru

  • Firma se na trhu výrobních faktorů rozhoduje, jaké vstupy a v jakém množství poptávat.

  • Stejně jako při rozhodování na trhu výrobků a služeb, také rozhodování firmy na trhu výrobních faktorů je určováno cílem firmy maximalizovat zisk, tzn. vyrábět s co nejvyššími výnosy a současně s co nejnižšími náklady. Poptávka firmy po výrobním faktoru závisí tedy na tom:

* jaký je výnos z výrobního faktoru, tzn. jaká je produktivita výrobního faktoru a za jakou cenu firma prodá produkt, který je tímto faktorem vytvořen

* a jak vysoký je náklad na daný faktor

Příjem z mezního produktu

  • Každá dodatečná jednotka vstupu přináší firmě dodatečný příjem, jehož výši určuje jednak přírůstek produktu, který tato jednotka vstupu vytvoří a jednak přírůstek příjmu, který firma získá z prodeje tohoto produktu.

  • V podmínkách dokonalé konkurence na trhu výrobků a služeb se tento přírůstek příjmu, tzn. mezní příjem shoduje s cenou (MR=MC). To znamená, že každá dodatečná jednotka vstupu přináší firmě dodatečný příjem, jehož výši určuje:

Témata, do kterých materiál patří