Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.36 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Má se regulovat cena statku nabízeného monopolem?

  • Velmi důležitou skutečností ke zodpovězení této otázky je skutečnost, zda-li vstup na trh, který je ovládán monopolem je volný (resp. jak velké jsou překážky vstupu)?

  • Jestliže na trh mohou vstupovat nové firmy, pak regulace ceny může mít nakonec nežádoucí důsledky (např. deformace trhu v podobě nedostatku statků s regulovanými cenami).

  • Pokud je monopolní cena regulována, může si monopolní firma dál pohodlně vegetovat na trhu jako „líný monopol“, který se nemusí bát potenciální konkurence. Regulace ceny může vést k zakonzervování monopolu – změní krátkodobý monopol v dlouhodobí.

Pozor vzor příkladu ke zkoušce:

  • Firma v současnosti vyrábí a prodává 2000 jednotek za cenu 8 Kč / jednotku. Dále je známo, že MR za dané situace činí 4 Kč, FC = 2000 Kč, AC = 4 Kč a MC = 3 Kč. Firma operuje v podmínkách nedokonalé konkurence a sleduje kritérium maximalizace zisku. Která z následujících odpovědí správná?

a) Snížit Q b) Q neměnit a zvýšit P

c) Zvýšit Q d) Zvýšit P a snížit Q

e) Snížit P a zvýšit Q f) Ukončit činnost

  • Platí varianty c) a e). Firma by za dané situace měla zvýšit objem výroby a snížit cenu, čímž by se mohla dostat do rovnováhy, t.j. stavu, kdy bude produkovat maximální zisk (MC=MR). Řešení vyplývá z následujícího obrázku, charakterizujícího schematicky situaci, v níž se firma nachází.

Monopson

  • Monopson představuje trh, na němž je jen jeden kupující (je to opak monopolu). Síla monopsonu je potom schopnost kupujícího ovlivnit cenu ve svůj prospěch. Umožňuje jedinému poptávajícímu koupit zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence.

  • V postavení monopsonu jsou takové firmy, které jsou výlučnými odběrateli specifické produkce, nejčastěji určitých součástí výrobků, které samy nevyrábějí. V postavení monopsonu je např. i stát jako jediný kupující vojenské produkce.

Oligopol

  • Oligopol představuje v praxi převažující tržní strukturu.

  • Charakteristickým rysem je:

* existence několika firem v odvětví

* zpravidla diferencovaný produkt

* bariéry vstupu znemožňující příchod nových firem

* každá firma je natolik silná, že může stanovit cenu vyšší než mezní náklady (P > MC).

Určení optimálního objemu výroby oligopolu:

  • Všechny firmy na daném trhu pečlivě zvažují nejen svou vlastní volbu optimální produkce, ale hlídají i chování konkurentů. Jdou dokonce tak daleko, že se snaží předvídat, jak ostatní firmy budou reagovat na změnu jejich vlastního chování.

  • Charakteristickým rysem oligopolu je tak vzájemná závislost firem, vedoucí k tzv. strategickému rozhodování.

  • V případě oligopolu je nutno rozlišovat dva případy:

* smluvní oligopol

* oligopol s dominantní firmou

Smluvní oligopol

  • Smluvní oligopol vzniká tehdy, když na trhu existuje několik málo přibližně stejně silných firem prodávající stejné nebo velmi podobné statky. Tyto firmy uzavřou dohody (tajné) o cenách a rozdělení trhu. Každá firma smluvního oligopolu se pak na svém vymezeném trhu chová jako monopol a platí pro ni prakticky vše, co platí pro monopolní firmu.

Témata, do kterých materiál patří