MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Jaký má smysl, aby měl 5 pokojů volných? Neměl by je raději přestavět, dejme tomu na hernu nebo na něco podobného? Vedení penziónu ví, že poptávka po ubytování je proměnlivá, a proto si raději ponechá volné pokoje jako rezervu pro období s vyšší poptávkou.
Funkce mezního příjmu
Funkce poptávky (d) a mezního příjmu (MR) penziónu a maximalizace celkového příjmu v bodě MC=MR.
Nedokonalá konkurence
Příklad nám ukazuje dvě důležité skutečnosti:
a) na nedokonale konkurenčních trzích firmy „tvoří svou cenu“, přesněji, že „hledají svou cenu“
(na dokonalém trhu firma přijímá cenu – „Price Taker“ - a pouze této ceně přizpůsobuje své nabízené množství )
b) firma maximalizuje zisk při takové ceně, při které se mezní příjem rovná mezním nákladům, tj.: MR = MC
Efektivnost firem
Efektivnost firem na dokonale a nedokonale konkurenčních trzích posoudíme, když porovnáme mezní náklady s mezním užitkem.
V dokonalé konkurenci firma vyrábí množství, jehož mezní náklady jsou stejné jako jeho mezní užitek, to svědčí o ekonomické efektivnosti.
Firma produkující za nedokonalé konkurence má menší mezní náklady než cenu. Má tedy menší mezní náklady než mezní užitek, to svědčí o určité neefektivnosti. Kdyby firma svou produkci zvýšila, byly by vynaložené (mezní) náklady menší než získaný (mezní) užitek. Lze říci, že nedokonale konkurenční trhy jsou méně efektivní než dokonale konkurenční trhy.
Příčiny vzniku nedokonale konkurenčního prostředí
Jedním z velmi významných předpokladů vzniku nedokonale konkurenčního prostředí je:
* rozdílná ekonomická síla jednotlivých výrobců v důsledku koncentrace
* odlišné nákladové a poptávkové podmínky jednotlivých odvětví (minimální rozsah efektivní výroby jednoho výrobce je velký)
* vysoké bariéry vstupu (např. vysoké fixní náklady)
* vysoká diferenciace produktu
* patentová práva
* cla
* vysoké dopravní náklady
Odlišné nákladové a poptávkové podmínky jednotlivých odvětví
Situace příznivá
a) Vzniku monopolu b) Vzniku oligopolu c) Podmínky blízké
dokonalé konkurenci
Ad a) Firma může postupným zvyšováním objemu své produkce a zároveň využíváním úspor z rozsahu produkce získávat stále významnější postavenína trhu, až do okamžiku, kdy bude dodávat veškeré poptávané množství (určené křivkou tržní poptávky D), tj. stane se monopolem.
Ad b) Na daném trhu existuje několik málo výrobců, nabízejících rozhodující objem zboží, jedná se o situaci příznivou pro vznik oligopolu. V tomto případě se náklady firem, snažící se zvyšováním objemu produkce o získání monopolního postavení (až do uspokojení celé tržní poptávky), zvyšují, čímž je vytvořena přirozená bariéra proti vzniku monopolu.
Ad c) Situace odpovídající podmínkám dokonalé konkurence. V daném odvětví existuje hodně malých firem, jejichž náklady při zvyšování produkce prudce stoupají, tím existuje přirozená bariéra jejich expanze.