Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.36 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

% změny cen

Q2 - Q1 P2 - P1

ES = ------------------ : ------------------

(Q2 + Q1) : 2 (P2 + P1) : 2

kde: Q1 poptávané množství před změnou ceny

Q2 poptávané množství po změně ceny

P1 cena před změnou

P2 cena po změně

  • Mohou nastat následující varianty cenové elasticity nabídky:

  • Nabídka je považována za pružnou při hodnotách E větších než 1, což znamená, že výrobci reagují na změny ceny živěji a nabídku více zvyšují (resp. snižují) při růstu (resp. poklesu) cen.

  • Za nepružnou je považována nabídka s hodnotou E menších než 1.

  • Stav, kdy E = 0 je nazýván dokonale (absolutně) nepružná nabídka.

  • Stav, kdy E jde k nekonečnu je nazýván dokonale (absolutně) pružná nabídka.

  • Za faktory ovlivňující cenovou pružnost nabídky jsou považovány:

* možnosti a náklady skladování (čím obtížnější a nákladnější je skladování, tím menší je pružnost nabídky)

* charakter použité technologie a výrobního procesu (čím obtížnější je vyrábět danými technologiemi jiné příbuzné statky či substituty, tím menší je pružnost nabídky, čím vyšší je využití existujících kapacit, tím menší je pružnost nabídky)

  • Čas

Je pro firmu důležité, aby její nabídka byla pružná nebo nepružná?

  • Pružnost může být dosti drahá. Sleduje-li firma strategii nejnižších nákladů, nemůže si jí dovolit. Vysoká pružnost může být například tehdy, jestliže:

* jsou snadno dostupné potřebné výrobní zdroje a distribuční kanály,

*firma má k dispozici nevyužité kapacity,

* zboží je možno vyrábět na sklad,

* fixní náklady nejsou vysoké.

Tržní nabídka krátkého období

  • Tržní nabídka je součtem nabídek jednotlivých firem, které jsou ochotni při různých úrovních ceny nabízet všichni výrobci tohoto zboží.

  • Tržní nabídku krátkého období získáme jako součet krátkodobých nabídek firem, které jsou na trhu.

Tržní nabídka dlouhého období

  • V dlouhém období vede růst ceny k příchodu nových firem na trh, to ovšem tlačí cenu zpět dolů…

  • S příchodem nových producentů roste cena výrobních faktorů, tj. rostou náklady a mizí ekonomický zisk.

  • Růst produkce statku zvyšuje poptávku po specifických výrobních faktorech nutných k jeho výrobě, a protože jejich množství je omezeno, rostou ceny těchto specifických výrobních faktorů. Růst produkce tak vyvolává rostoucí náklady, proto má dlouhodobá nabídka rostoucí průběh.

Tržní nabídka v dlouhém a krátkém období

Tržní rovnováha a dokonalá konkurence

Vymezení dokonalé konkurence

  • Vymezení pojmu dokonalá konkurence zahrnuje 3 podmínky, abychom mohly považovat trh za dokonale konkurenční:

  • Dokonalá informovanost kupujících

  • Nulové náklady na změnu dodavatele

  • Homogenní produkt

  • Nesplnění jediné z výše uvedených podmínek mění trh v nedokonale konkurenční.

  • Dokonalá informovanost kupujících - tato podmínka bývá splněna pouze na územně centralizovaných trzích, jako jsou například burzy.V případě trhů územně rozptýlených, jako jsou např. restaurační služby, hotely, cukrárny atp. nemívají kupující k dispozici všechny informace.

Témata, do kterých materiál patří