MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
% změny cen
Q2 - Q1 P2 - P1
ES = ------------------ : ------------------
(Q2 + Q1) : 2 (P2 + P1) : 2
kde: Q1 poptávané množství před změnou ceny
Q2 poptávané množství po změně ceny
P1 cena před změnou
P2 cena po změně
Mohou nastat následující varianty cenové elasticity nabídky:
Nabídka je považována za pružnou při hodnotách E větších než 1, což znamená, že výrobci reagují na změny ceny živěji a nabídku více zvyšují (resp. snižují) při růstu (resp. poklesu) cen.
Za nepružnou je považována nabídka s hodnotou E menších než 1.
Stav, kdy E = 0 je nazýván dokonale (absolutně) nepružná nabídka.
Stav, kdy E jde k nekonečnu je nazýván dokonale (absolutně) pružná nabídka.
Za faktory ovlivňující cenovou pružnost nabídky jsou považovány:
* možnosti a náklady skladování (čím obtížnější a nákladnější je skladování, tím menší je pružnost nabídky)
* charakter použité technologie a výrobního procesu (čím obtížnější je vyrábět danými technologiemi jiné příbuzné statky či substituty, tím menší je pružnost nabídky, čím vyšší je využití existujících kapacit, tím menší je pružnost nabídky)
Čas
Je pro firmu důležité, aby její nabídka byla pružná nebo nepružná?
Pružnost může být dosti drahá. Sleduje-li firma strategii nejnižších nákladů, nemůže si jí dovolit. Vysoká pružnost může být například tehdy, jestliže:
* jsou snadno dostupné potřebné výrobní zdroje a distribuční kanály,
*firma má k dispozici nevyužité kapacity,
* zboží je možno vyrábět na sklad,
* fixní náklady nejsou vysoké.
Tržní nabídka krátkého období
Tržní nabídka je součtem nabídek jednotlivých firem, které jsou ochotni při různých úrovních ceny nabízet všichni výrobci tohoto zboží.
Tržní nabídku krátkého období získáme jako součet krátkodobých nabídek firem, které jsou na trhu.
Tržní nabídka dlouhého období
V dlouhém období vede růst ceny k příchodu nových firem na trh, to ovšem tlačí cenu zpět dolů…
S příchodem nových producentů roste cena výrobních faktorů, tj. rostou náklady a mizí ekonomický zisk.
Růst produkce statku zvyšuje poptávku po specifických výrobních faktorech nutných k jeho výrobě, a protože jejich množství je omezeno, rostou ceny těchto specifických výrobních faktorů. Růst produkce tak vyvolává rostoucí náklady, proto má dlouhodobá nabídka rostoucí průběh.
Tržní nabídka v dlouhém a krátkém období
Tržní rovnováha a dokonalá konkurence
Vymezení dokonalé konkurence
Vymezení pojmu dokonalá konkurence zahrnuje 3 podmínky, abychom mohly považovat trh za dokonale konkurenční:
Dokonalá informovanost kupujících
Nulové náklady na změnu dodavatele
Homogenní produkt
Nesplnění jediné z výše uvedených podmínek mění trh v nedokonale konkurenční.
Dokonalá informovanost kupujících - tato podmínka bývá splněna pouze na územně centralizovaných trzích, jako jsou například burzy.V případě trhů územně rozptýlených, jako jsou např. restaurační služby, hotely, cukrárny atp. nemívají kupující k dispozici všechny informace.