MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
P = TR / Q = 10000 / 2000 = 5 Kč
Protože se jedná o trh dokonalé konkurence, platí MR = P = 5 Kč. Z porovnání hodnot určujících rovnováhu firmy (MR a MC) vyplývá, že pro dosažení rovnováhy by měla firma snížit úroveň svých výstupů.
Odpověď a.
Nabídka a bod uzavření firmy v krátkém období
Nabídka je funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství statku na jeho ceně.
V krátkém období se nemění počet firem na trhu daného statku. Firmy z trhu neodcházejí a nové firmy na něj nevstupují.
Chceme-li odvodit křivku nabídku firmy, musíme zjistit, jak firma reaguje na změny ceny. Cena je nezávislá na chování firmy, avšak cena se může změnit v závislosti na podmínkách trh (např. změna poptávky).
Odvození křivky nabídky firmy a bodu uzavření
Odvození křivky nabídky firmy a bodu zastavení činnosti
Předchozí obrázek zobrazuje změnu cen a reakci firmy:
* při ceně P1 firma nemůže vyrábět ani krátkodobě, ani dlouhodobě
* cena P2 určuje bod zastavení činnosti firmy z krátkodobého časového hlediska (v bodě minima AVC)
* při ceně P3 firma sice produkuje ztrátu, ale může si to krátkodobě dovolit
* cena P4 určuje bod, od něhož firma začíná vytvářet zisk (v bodě minima AC), jedná se o bod vyrovnání (zvratu, BEP)
* při ceně P5 firma již vytváří zisk
Odvození křivky nabídky firmy a bodu uzavření
Body E1 až E5 jsou rovnováhou firmy v jednotlivých cenových úrovních. Jsou to body. Určující množství, která firma při jednotlivých cenách nabízí. Tudíž to znamená, že tyto body určují křivku nabídky dokonale konkurenční firmy v krátkém období a že tato křivka je totožná se vzestupnou částí křivky MC (od bodu E2, tj. minima AVC).
Víme, že tvar křivky MC je určen působením zákona klesajících výnosů – rostoucí křivka nabídky rovněž plyne ze zákona klesajících výnosů.
Změny nabídky
Nabídka je funkce, která vyjadřuje závislost nabízeného množství na ceně.
Pokud je změna ceny statku příčinou změny množství, firma se posouvá podél své nabídkové křivky.
Pokud se však změní jiné okolnosti (tzv. necenové faktory), může to změnit nabídku, tj. posunout nabídkovou křivku. Nabídka se může změnit v důsledku těchto necenových faktorů:
* změna nákladů (rozvoj technologií a změny cen výrobních faktorů)
* počet firem nabízejících zboží
* očekávání výrobců (růst cen, neúroda).
* počasí atd.
Růst poptávky po výrobcích (nábytku) zvyšuje cenu výrobku (desek), proto se výrobce „posouvá“ podél nabídkové křivky nahoru.
Změny nabídky v důsledku změny nákladů
Růst nákladů vyvolá pokles nabídky, při stejné ceně firma bude nabízet menší množství produkce (křivka nabídky se posune „severozápadním směrem“)
Snížení nákladů vyvolá růst nabídky, při stejné ceně firma bude nabízet větší množství produkce (křivka nabídky se posune „jihovýchodním směrem“)