MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Model firmy maximalizující obrat
Model firmy maximalizující obrat vysvětluje chování firmy v nedokonalé konkurenci, které je podmíněno cílovou funkcí manažerů l podobě maximalizace celkového příjmu. Rozdíl mezi množstvím zboží a cenou, za niž prodává zboží firma maximalizující obrat a firma maximalizující zisk, je znázorněn na následujícím obrázku.
Pro firmu maximalizující zisk nastává optimum (rovnováha) v situaci určené průsečíkem křivek MC a MR: vyrábí objem produkce Q1 a prodává jej za cenu P1 (a dosahuje monopolního zisku).
Firma, usilující o maximalizaci obratu, najde své optimum v bodě Q2 při ceně P2, tedy v bodě, kde je mezní příjem nulový (MR = 0).
Kdyby byl objem produkce firmy menší a MR > 0, firma by mohla obrat zvyšovat růstem objemu produkce.
Pokud by byl objem produkce vyšší a MR < 0, docházelo by ke snížení obratu.
Jedině v bodě MR = 0 nemá firma důvod měnit objem produkce. Vidíme, že v této situaci MR < MC, to znamená, že firma maximalizující obrat se vzdává části zisku. Přesto ani firma maximalizující obrat nemůže hospodařit se ztrátou, ale musí dosahovat určitého minimálního požadovaného zisku. Hlavními důvody jsou jednak zisk jako zdroj rozvoje firmy a jednak nutnost zabezpečit dostatečnou výši dividend.
Trhy výrobních faktorů
Trhy výrobních faktorů
K výrobě statků jsou nezbytné výrobní faktory. Existují tři základní výrobní faktory:
* půda
* práce
* kapitál
Obecné výrobní faktory však reálně existují jen v konkrétních formách – v podobě specifických výrobních faktorů.
Specifické výrobní faktory
Specifické výrobní faktory jsou tedy konkrétní pozemky, kapitálové statky a pracovní profese, které jsou specializované pro výrobu konkrétních statků.
Výrobci si od vlastníků výrobních faktorů najímají výrobní faktory. Nájemní ceny výrobních faktorů jsou náklady výrobců.
Výrobce si vždy najímá výrobní faktory. Dokonce i tehdy, když je jejich vlastníkem (v takovém případě si je najímá implicitně a „platí“ implicitní nájemní ceny).
Odlišnosti trhů výrobních faktorů ve srovnání s trhy zboží a služeb
Jiná motivace poptávky (nikoliv uspokojování osobní potřeby, nýbrž tvorba zisku
Odvozená poptávka
Vyšší tendence k využívání substituce
Obchoduje se odlišným způsobem a v daleko větších objemech
Trhy výrobních faktorů jsou více ovlivňovány politickými vlivy (války, embarga)
Produkční funkce
Poptávka po výrobních faktorech je odvozena od produkční funkce.
Produkční funkce ukazuje závislost produkce na množství výrobních faktorů.
V krátkém období lze provést rozdělení výrobních faktorů na fixní a variabilní.
V rámci fixních výrobních faktorů se produkce může zvětšovat jen růstem variabilních výrobních faktorů.
S každým přírůstkem variabilního faktoru (při ostatních faktorech fixních) se přírůstky produkce nejprve zvyšují a pak klesají - projevují se klesající výnosy z variabilního faktoru. Je to způsobeno tím, že roste-li variabilní faktor, zatímco ostatní faktory zůstávají fixní, klesá vybavenost variabilního faktoru fixními faktory a s poklesem této vybavenosti klesá i jeho schopnost zvyšovat produkci.