Ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8.2.3_Interpretativní paradigma
Interpretativní paradigma sdružuje ty teorie, které zastávají názor, že vzdělávání je výsledkem působení na člověka v rámci interakce.
Např. platí teze "jakým tě vidím, takovým se staneš". Pokud se bude vzdělavatel chovat ke vzdělávaným jako k lidem nemožným se rozvíjet, tito vzdělávání se následně takoví stanou. Zde je souvislost na psychologii a její efekty:
Golem efekt - vidím Tě neschopným, staneš se neschopným;
Pygmalion efekt- vidím Tě schopným, chovám se tak k tobě a staneš se schopným.
Je pak vlastně jedno, zda vzdělávání společnost drží pohromadě nebo rozděluje, jelikož jde o výsledek toho, jak se lidé(vzdělávající ke vzdělávaným) k sobě chovají.
8.3_Teorie vzdělávací politiky
K teoriím vzdělávací politiky patří například (viz Šerák, Dvořáková, 2009, s. 16-17):
Téma 9_Systém vzdělávání dospělých
Systém vzdělávání dospělých – struktura a její charakteristika; Legislativní ukotvení vzdělávání dospělých a aktuální stav vzdělávání dospělých v ČR;
Cíle
Vyjmenujte 3 zákony zabývající se problematikou vzdělávání dospělých.
9.1_Struktura vzdělávání dospělých
školské vzdělávání;
vzdělávání seniorů;
další vzdělávání:
občanské;
zájmové;
další profesní: kvalifikační, rekvalifikační, normativní;
9.2_Aktuální stav VD v ČR
9.3_Legislativní ukotvení VD
Téma 10_Projektování vzdělávacích aktivit
Projektování vzdělávacích aktivit – vazba na androdidaktické kategorie, kvalita, efektivita a financování vzdělávacích aktivit;
Cíle
Charakterizujte vzdělávací akci (co to je).
Vyjmenujte všechny základní otázky projektování.
Popište a vysvětlete jednotlivé kroky projektování vzdělávací akce (celkem 11 kroků).
Určete, na které 3 základní oblasti se vztahuje kvalita vzdělávací akce.
Uveďte, které komponenty (alespoň 3) jsou součástí tzv. modelu vícezdrojového financování vzdělávacích aktivit
10.1_Vzdělávací akce a její projektování
10.2_Financování vzdělávacích aktivit
Většina aktivit dalšího vzdělávání v ČR je hrazena ze soukromých zdrojů, což je důvodem pro omezení nabídky i účasti na dalším vzdělávání. Z tohoto důvodu je vhodný tzv. model vícezdrojového financování viz schéma níže.
10.3_Kvalita vzdělávacích aktivit
Kvalita vzdělávacích aktivit se vztahuje na 3 oblasti:
vzdělávací instituce;
vzdělávací programy;
lektory;
Kvalitou se rozumí:
10.4_Efektivita vzdělávacích aktivit
Téma 11_Podnikové vzdělávání
Podnikové vzdělávání – jeho obsah a přínosy; význam klíčových kvalifikací a kompetencí;
Cíle
Charakterizujte podnikové vzdělávání.
Vlastními slovy vysvětlete, co je kompetenční model.
Představte metody získávání kvalifikací a rozvoje kompetencí podle kritérií dané schématem (tj. znalosti, dovednosti, řešení modelových situací a řešení reálných situací).