Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (7.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

8.2.3_Interpretativní paradigma

Interpretativní paradigma sdružuje ty teorie, které zastávají názor, že vzdělávání je výsledkem působení na člověka v rámci interakce.

Např. platí teze "jakým tě vidím, takovým se staneš". Pokud se bude vzdělavatel chovat ke vzdělávaným jako k lidem nemožným se rozvíjet, tito vzdělávání se následně takoví stanou. Zde je souvislost na psychologii a její efekty:

  • Golem efekt - vidím Tě neschopným, staneš se neschopným;

  • Pygmalion efekt- vidím Tě schopným, chovám se tak k tobě a staneš se schopným.

Je pak vlastně jedno, zda vzdělávání společnost drží pohromadě nebo rozděluje, jelikož jde o výsledek toho, jak se lidé(vzdělávající ke vzdělávaným) k sobě chovají.

8.3_Teorie vzdělávací politiky

K teoriím vzdělávací politiky patří například (viz Šerák, Dvořáková, 2009, s. 16-17):

  • Téma 9_Systém vzdělávání dospělých

Systém vzdělávání dospělých – struktura a její charakteristika; Legislativní ukotvení vzdělávání dospělých a aktuální stav vzdělávání dospělých v ČR;

Cíle

  • Vyjmenujte 3 zákony zabývající se problematikou vzdělávání dospělých.

9.1_Struktura vzdělávání dospělých

  1. školské vzdělávání;

  2. vzdělávání seniorů;

  3. další vzdělávání:

    • občanské;

    • zájmové;

    • další profesní: kvalifikační, rekvalifikační, normativní;

9.2_Aktuální stav VD v ČR

9.3_Legislativní ukotvení VD

  • Téma 10_Projektování vzdělávacích aktivit

Projektování vzdělávacích aktivit – vazba na androdidaktické kategorie, kvalita, efektivita a financování vzdělávacích aktivit;

Cíle

  • Charakterizujte vzdělávací akci (co to je).

  • Vyjmenujte všechny základní otázky projektování.

  • Popište a vysvětlete jednotlivé kroky projektování vzdělávací akce (celkem 11 kroků).

  • Určete, na které 3 základní oblasti se vztahuje kvalita vzdělávací akce.

  • Uveďte, které komponenty (alespoň 3) jsou součástí tzv. modelu vícezdrojového financování vzdělávacích aktivit

10.1_Vzdělávací akce a její projektování

10.2_Financování vzdělávacích aktivit

Většina aktivit dalšího vzdělávání v ČR je hrazena ze soukromých zdrojů, což je důvodem pro omezení nabídky i účasti na dalším vzdělávání. Z tohoto důvodu je vhodný tzv. model vícezdrojového financování viz schéma níže.

10.3_Kvalita vzdělávacích aktivit

Kvalita vzdělávacích aktivit se vztahuje na 3 oblasti:

  • vzdělávací instituce;

  • vzdělávací programy;

  • lektory;

Kvalitou se rozumí:

10.4_Efektivita vzdělávacích aktivit

  • Téma 11_Podnikové vzdělávání

Podnikové vzdělávání – jeho obsah a přínosy; význam klíčových kvalifikací a kompetencí;

Cíle

  • Charakterizujte podnikové vzdělávání.

  • Vlastními slovy vysvětlete, co je kompetenční model.

  • Představte metody získávání kvalifikací a rozvoje kompetencí podle kritérií dané schématem (tj. znalosti, dovednosti, řešení modelových situací a řešení reálných situací).

Témata, do kterých materiál patří