Ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Průvodce studiem
Podnikové vzdělávání, nověji firemní vzdělávání se stalo a stále je jednou z domén andragogického působení. Zde se projevuje význam vzdělávání dospělých jako předpokladem pro produktivitu firmy.
11.1_Podnikové vzdělávání
Následující text je výstřižkem ze studijních skript, zde máme příležitost seznámit s tím, jak může vypadat tištěný distanční text (viz Šerák, Dvořáková, 2009, s. 76).
11.1.1_Obsah podnikového vzdělávání
Podnikové vzdělávání zahrnuje následující oblasti:
přípravu pracovníků k výkonu pracovní činnosti;
periodické vzdělávání;
prohlubování kvalifikace;
zvyšování kvalifikace;
rekvalifikace;
manažerské vzdělávání;
motivační rozvojové aktivity;
11.1.2_Přínosy podnikového vzdělávání
11.2_Kvalifikace
KVALIFIKACE: je soustava schopností, vědomostí, dovedností, návyků a zkušeností potřebných k získání oficiálně potvrzené způsobilosti k výkonu určité činnosti (Palán, 2004);
11.3_Kompetenční model
Na úvod je možné si říci, že 2 lidé (zaměstnanci) mají stejný popis práce (aby byl popis práce možný realizovat je zapotřebí určitý soubor kompetencí neboli kompetenční model), avšak každý z nich (každý ze zaměstnanců) dělá to, co má dělat (popis práce) jiným způsobem (způsob závisí naúrovni rozvoje jejich kompetencí).
Můžeme si to obrazně představit jako práci včel v rámci snášení medu do včelího plástu.
KOMPETENČNÍ MODEL
je soubor kompetencí, které jsou nezbytné pro nějakou činnost (např. řízení organizace);
obsahuje tedy jednotlivé kompetence, které jsou vybrané ze všech možných kompetencí auspořádané podle nějakého klíče;
reprezentuje, jak (jakými procesy a jakým přístupem k práci) a čím (se kterými vstupy a předpoklady) lze dosáhnout určitého měřitelného výsledku (výkonu);
lze také říci, že jde o most mezi podnikovou strategií a personální strategií;
jelikož je kompetenční model poměrně statickým a popisným nástrojem, je možné ho rozpracovat do tzv. matice kompetencí;
MATICE KOMPETENCÍ
dává do souvislostí požadavky a možnosti, tj.:
horizontálně je členěna podle úloh (které je potřeba vykonat) a vertikálně podlekompetencí (které jsou k tomu nezbytné);
jde o matku matic neboli o tzv. "babici způsobnou"
Kompetenční model - obsahuje rozpracované charakteristiky kompetencí a projevy chování;
Matice kompetencí - umožňuje určit a definovat úrovně rozvoje;
11.4_Metody získávání kvalifikací a rozvoje kompetencí v podnikovém vzdělávání
Uvedené znázorňuje obrázek (podle Plamínek - Fišer, 2005, s. 151)
Téma 12_Distanční vzdělávání a e-learning
Cíle
Charakterizovat distanční vzdělávání.
Charakterizovat e-learning.
Uvést 2 principy distančního vzdělávání.
Vyjmenovat 2 výhody a 2 nevýhody e-learningu.
Vlastními slovy popsat distanční text coby tištěnou studijní oporu.
Vyjmenovat 6 ikon typických pro distanční vzdělávání.