Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (7.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Poznámka: Rozdíl mezi kauzalitou a korelací

U výsledků zpracovaných empirických dat je důležité brát v úvahu (při interpretaci závěrů) rozdíly mezi kauzalitou a korelací.

KAUZALITA

  • vyjadřuje příčinný vztah (zákon); jestliže...., pak.....;

  • nejpatrněji je vyjádřen v přírodních vědách; platí ve všech případech (dokud nedojde k jeho vyvrácení);

  • Př.: jestliže upustíme předmět, pak spadne dolů (viz gravitační zákon);

KORELACE

  • vyjadřuje pouze souvislost (těsnost vztahu);

  • př.: rakovina je způsobena kouřením (jenomže rakovina může být způsobena i genetickým zatížením člověka; nebo kouřící člověk nikdy nemusí onemocnět rakovinou; proto jde pouze o možný vztah, o souvislost);

  • Téma 5_Objekt andragogiky

Objekt andragogiky_ dospělý v andragogickém pohledu – zralost, životní dráha, motivace k učení, schopnost se učit, bariéry;

Cíle

  • Charakterizujte dospělého v andragogickém pohledu.

  • Vyjmenujte 3 motivace, které mají dospělý účastníci vzdělávacího procesu.

  • Uveďte 3 základní druhy bariér v učení a vzdělávání dospělých, ke každé z nich přiřaďte jeden konkrétní příklad.

  • Určete 2 fyziologické nedostatky typické v procesu učení se u dospělých.

  • Vysvětlete vlastními slovy problematiku schopnosti učit se u dospělých.

  • Objasněte některé dvě psychologické charakteristiky učících se dospělých.

  • Vyjmenujte 3 rozdíly v procesu vzdělávání mezi dospělými a dětmi a mládeží.

  • Popište alespoň jeden příklad, který je "na škodu" při způsobu osvojování učiva (nejen) u dospělých.

5.1_Dospělý v andragogickém pohledu

DOSPĚLÝ ČLOVĚK je jedinec, který dosáhl zralosti:

  • biologické,

  • psychické,

  • sociálně-ekonomické;

OBJEKTEM andragogiky je tedy dospělý člověk v celém průběhu své životní dráhy.

Při andragogické intervenci je potřeba brát v úvahu u dospělého člověka:

  • jeho osobnost;

  • jeho sociální situaci - status, roli, zkušenost atd.

5.1.2_Motivace k učení a vzdělávání u dospělých

5.1.3_Bariéry v učení a vzdělávání u dospělých

5.2_Specifika procesu učení u dospělých

Ke specifikům procesu učení u dospělých náleží:

  • fyziologické nedostatky;

  • schopnost učit se;

  • psychologické charakteristiky;

  • způsoby osvojování učiva;

Rozdílnost je znatelná při porovnání procesu vzdělávání u dospělých a dětí a mládeže.

5.2.1_Fyziologické nedostatky

5.2.2_Schopnost učit se

DOCILITA = schopnost se učit – se s věkem neztrácí, ale mění se (paměť se přesouvá z mechanické na logickou); je nejméně zasažena fyziologickým procesem (např. pokles)

5.2.3_Psychologické charakteristiky učících se dospělých

Hierarchie učení dospělého:

5.2.4_Rozdíly v procesu vzdělávání: děti, mládež vs. dospělí

5.2.5_Způsoby osvojování učiva

Způsoby osvojování učiva aneb dospělí se učí lépe, když:

  • vědí, proč se mají učit (cíle, kontetext, užitek);

  • učí se na základě dosavadních zkušeností;

  • mohou využít interaktivní techniku a metody, příklady z praxe (pomůcky, mnemotechnika);

  • mohou shrnout podstatné na konci učební jednotky, mají zpětnou vazbu;

Témata, do kterých materiál patří