Ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Poznámka: Rozdíl mezi kauzalitou a korelací
U výsledků zpracovaných empirických dat je důležité brát v úvahu (při interpretaci závěrů) rozdíly mezi kauzalitou a korelací.
KAUZALITA
vyjadřuje příčinný vztah (zákon); jestliže...., pak.....;
nejpatrněji je vyjádřen v přírodních vědách; platí ve všech případech (dokud nedojde k jeho vyvrácení);
Př.: jestliže upustíme předmět, pak spadne dolů (viz gravitační zákon);
KORELACE
vyjadřuje pouze souvislost (těsnost vztahu);
př.: rakovina je způsobena kouřením (jenomže rakovina může být způsobena i genetickým zatížením člověka; nebo kouřící člověk nikdy nemusí onemocnět rakovinou; proto jde pouze o možný vztah, o souvislost);
Téma 5_Objekt andragogiky
Objekt andragogiky_ dospělý v andragogickém pohledu – zralost, životní dráha, motivace k učení, schopnost se učit, bariéry;
Cíle
Charakterizujte dospělého v andragogickém pohledu.
Vyjmenujte 3 motivace, které mají dospělý účastníci vzdělávacího procesu.
Uveďte 3 základní druhy bariér v učení a vzdělávání dospělých, ke každé z nich přiřaďte jeden konkrétní příklad.
Určete 2 fyziologické nedostatky typické v procesu učení se u dospělých.
Vysvětlete vlastními slovy problematiku schopnosti učit se u dospělých.
Objasněte některé dvě psychologické charakteristiky učících se dospělých.
Vyjmenujte 3 rozdíly v procesu vzdělávání mezi dospělými a dětmi a mládeží.
Popište alespoň jeden příklad, který je "na škodu" při způsobu osvojování učiva (nejen) u dospělých.
5.1_Dospělý v andragogickém pohledu
DOSPĚLÝ ČLOVĚK je jedinec, který dosáhl zralosti:
biologické,
psychické,
sociálně-ekonomické;
OBJEKTEM andragogiky je tedy dospělý člověk v celém průběhu své životní dráhy.
Při andragogické intervenci je potřeba brát v úvahu u dospělého člověka:
jeho osobnost;
jeho sociální situaci - status, roli, zkušenost atd.
5.1.2_Motivace k učení a vzdělávání u dospělých
5.1.3_Bariéry v učení a vzdělávání u dospělých
5.2_Specifika procesu učení u dospělých
Ke specifikům procesu učení u dospělých náleží:
fyziologické nedostatky;
schopnost učit se;
psychologické charakteristiky;
způsoby osvojování učiva;
Rozdílnost je znatelná při porovnání procesu vzdělávání u dospělých a dětí a mládeže.
5.2.1_Fyziologické nedostatky
5.2.2_Schopnost učit se
DOCILITA = schopnost se učit – se s věkem neztrácí, ale mění se (paměť se přesouvá z mechanické na logickou); je nejméně zasažena fyziologickým procesem (např. pokles)
5.2.3_Psychologické charakteristiky učících se dospělých
Hierarchie učení dospělého:
5.2.4_Rozdíly v procesu vzdělávání: děti, mládež vs. dospělí
5.2.5_Způsoby osvojování učiva
Způsoby osvojování učiva aneb dospělí se učí lépe, když:
vědí, proč se mají učit (cíle, kontetext, užitek);
učí se na základě dosavadních zkušeností;
mohou využít interaktivní techniku a metody, příklady z praxe (pomůcky, mnemotechnika);
mohou shrnout podstatné na konci učební jednotky, mají zpětnou vazbu;