Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (7.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4) Podle času, který je výzkumu věnován

  • Krátkodobý výzkum

  • Dlouhodobý výzkum

5) Podle prostředí realizace výzkumu

  • Laboratorní výzkum: realizuje se v laboratoři;

  • Terénní výzkum: probíhá v přirozeném prostředí;(v andragogice: v edukačním prostředí);

6) Podle základního přístupu / paradigmatu

  • Kvantitativní výzkum (QN): ověřuje hypotézy, zkoumá velké množství jedinců a výsledky generalizuje;

  • Kvalitativní výzkum (QL):zkoumá individuální případy, snaží popsat a vysvětlit jednotlivé případy a dospět tak k pochopení dané situace, případně formulování hypotéz;

  • Integrovaný výzkum (smíšený výzkum): kombinuje oba přístupy;

4.1.1_Rozdíl mezi průzkumem a výzkumem

Průzkum

  • je činnost, kdy výzkumná otázka (tedy zkoumaný problém) nevyjadřuje vztah mezi proměnnými, tudíž neumožňuje ověřit hypotézu (v případě kvantitativního výzkumu) nebo generovat (tj. vytvořit) hypotézu (v případě kvalitativního výzkumu),

  • např.: Kolik knih máte v knihovně? Jak často kouříte?

Výzkum

  • je tedy naopak činnost, kdy výzkumná otázka tento vztah mezi proměnnými vyjadřuje;

  • např. Způsobuje kouření rakovinu? Existuje vztah mezi množstvím knih v knihovně a IQ člověka?

Úrovně a fáze klasického výzkumu:

1) pilotáž _ získání předběžných informací o problematice (konzultace, další literatura), jde o bližší sondu do problematiky;

2) předvýzkum _ zmenšený model výzkumu (všech jeho fází na malém vzorku respondentů), umožňuje prověřit postup a náročnost výzkumu, vyvarovat se případných chyb;

3) vlastní výzkum _ složený z následujících fází:

  • stanovení problému (v podobě výzkumné otázky);

  • formulace hypotézy (vyjadřující odpověď na otázku);

  • testování hypotézy (pomocí metod získávání a zpracování dat);

  • vyvození závěrů a jejich prezentace;

4.1.1_Andragogický výzkum

ANDRAGOGICKÝ VÝZKUM _ je vědecká činnost zaměřená na systematický popis, analýzu a objasnění edukační reality, tedy jakéhokoliv úseku objektivní skutečnosti, v níž probíhají nějaké edukační procesy, tj. všechny činnosti, při kterých se nějaký subjekt učí. (Průcha, 2002)

4.2_Metodologie andragogiky

METODOLOGIE je soubor principů, kterými se řídí vědecké zkoumání. (Palán, 2002).

  • jinými slovy jde o soubor metod, tj. jde o výzkumný postup, který je specifický podle toho, kterou metodu výzkumník zvolí;

  • andragogika čerpá metodologii z příbuzných disciplín, kterými jsou: sociologie, psychologiea pedagogika;

  • rozlišujeme:

    • metody získávání dat - často označované jako techniky (technika = konkrétní specifický postup získávání dat);

    • metody zpracování dat;

  • ve výzkumu je možné použít buď jednu metodu a nebo kombinace metod (kombinace metod se označuje názvem triangulace);

  • výběr metod spočívá na několika kritérií, zejména jde o:

    • cíl výzkumu (nejdůležitější kritérium);

Témata, do kterých materiál patří