Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (7.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

12.1_Distanční vzdělávání

DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (zkratka DiV)

  • je jednou z forem vzdělávání (prezenční, distanční, kombinované);

  • jde o "multimediální formu samostatného studia, které je koordinováno vzdělávací institucí a v němž jsou vyučující, resp. konzultanti (tutoři) v průběhu vzdělávání trvale nebo převážně fyzicky odděleny od vzdělávaných";

  • jeho průběh znázorňuje schéma v další části;

12.1.1_Principy DiV

Principy DiV podle Zlámalové (2002):

  • otevřenost - DiV je přístupné každému;

  • individualizace a flexibilita studia;

  • samostatnost studia;

  • podpora studujících;

  • multimediálnost;

12.1.2_Stručný vývoj DiV

12.1.3_Studijní opory DiV

STUDIJNÍ OPORY jsou (jak výstižně charakterizuje Šerák, Dvořáková, 2009, s. 115)

  • "veškeré studijní a informační zdroje, které jsou součástí studia a které studující získá od vzdělávací instituce,

  • měly by obsahovat vše, co má studující znát ke zkoušce".

  • můžeme je rozlišit na tištěné a multimediální;

12.1.3.1_Tištěné opory - distanční text

Tištěné opory jsou speciálně upravené studijní materiály, která mají umožňovat samostudium.

Jejich text je utvářen za pomocí ikon, které umožňují přehlednější orientaci v textu a napomáhají v řízení samostudia, např. upozorňují na to, která pasáž textu je důležitá, doplňující, zda jde o příklad, literaturu nebo poukazují na otázky a úkoly atd. Seznam ikon je uveden jako příklad v další části.

Stejně tak je zapotřebí dbát na jednoznačnost a srozumitelnost textu. Pro měření jeho obtížnosti byl dokonce vyvinut vzorec, opět je součástí ukázky dalšího textu.

12.1.3.2_Multimediální studijní opory

Multimediální studijní opory tvoří:

  • audio a videokazety;

  • CD, DVD apod.

Ty multimediální studijní opory, které se využívají v e-learningu, sjou označovány jako e-content = tvoří ho vše, co lze předávat v digitální podobě;

E-text by měl být:

  • přehledný;

  • členěn na malé celky (1 kapitolka = 1 obrazovka);

  • krátké věty;

  • důležitá slova zvýrazněna;

  • doplněn o schémata, obrázky, grafy;

  • interaktivní přístup;

12.2_E-learning

E-LEARNING znamená elektronické vzdělávání, resp. učení, které se objevilo v roce 1999 a lze jej charakterizovat jako:

  • multimediální podporu vzdělávacího procesu s použitím nových informačních a komunikačních technologií (ICT), která je zpravidla realizována prostřednictvím počítačových sítí;

  • jeho základním úkolem je v čase i v prostoru svobodný a neomezený přístup ke vzdělávání;

(Kopecký, 2006, s. 6)

12.2.1_Výhody a nevýhody e-learningu

Výhody a nevýhody e-learningu přehledně prezentují Šerák, Dvořáková, 2009, s. 121, viz tabulka v další části.

12.2.2_Technologické formy e-learningu

Mezi technologické formy e-learningu náleží:

  • CBT = computer based training;

  • CMS = course management system;

  • WBT = web based trainong;

  • LMS = learning management system;

  • LCMS = learning content management system;

Témata, do kterých materiál patří