Ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
12.1_Distanční vzdělávání
DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (zkratka DiV)
je jednou z forem vzdělávání (prezenční, distanční, kombinované);
jde o "multimediální formu samostatného studia, které je koordinováno vzdělávací institucí a v němž jsou vyučující, resp. konzultanti (tutoři) v průběhu vzdělávání trvale nebo převážně fyzicky odděleny od vzdělávaných";
jeho průběh znázorňuje schéma v další části;
12.1.1_Principy DiV
Principy DiV podle Zlámalové (2002):
otevřenost - DiV je přístupné každému;
individualizace a flexibilita studia;
samostatnost studia;
podpora studujících;
multimediálnost;
12.1.2_Stručný vývoj DiV
12.1.3_Studijní opory DiV
STUDIJNÍ OPORY jsou (jak výstižně charakterizuje Šerák, Dvořáková, 2009, s. 115)
"veškeré studijní a informační zdroje, které jsou součástí studia a které studující získá od vzdělávací instituce,
měly by obsahovat vše, co má studující znát ke zkoušce".
můžeme je rozlišit na tištěné a multimediální;
12.1.3.1_Tištěné opory - distanční text
Tištěné opory jsou speciálně upravené studijní materiály, která mají umožňovat samostudium.
Jejich text je utvářen za pomocí ikon, které umožňují přehlednější orientaci v textu a napomáhají v řízení samostudia, např. upozorňují na to, která pasáž textu je důležitá, doplňující, zda jde o příklad, literaturu nebo poukazují na otázky a úkoly atd. Seznam ikon je uveden jako příklad v další části.
Stejně tak je zapotřebí dbát na jednoznačnost a srozumitelnost textu. Pro měření jeho obtížnosti byl dokonce vyvinut vzorec, opět je součástí ukázky dalšího textu.
12.1.3.2_Multimediální studijní opory
Multimediální studijní opory tvoří:
audio a videokazety;
CD, DVD apod.
Ty multimediální studijní opory, které se využívají v e-learningu, sjou označovány jako e-content = tvoří ho vše, co lze předávat v digitální podobě;
E-text by měl být:
přehledný;
členěn na malé celky (1 kapitolka = 1 obrazovka);
krátké věty;
důležitá slova zvýrazněna;
doplněn o schémata, obrázky, grafy;
interaktivní přístup;
12.2_E-learning
E-LEARNING znamená elektronické vzdělávání, resp. učení, které se objevilo v roce 1999 a lze jej charakterizovat jako:
multimediální podporu vzdělávacího procesu s použitím nových informačních a komunikačních technologií (ICT), která je zpravidla realizována prostřednictvím počítačových sítí;
jeho základním úkolem je v čase i v prostoru svobodný a neomezený přístup ke vzdělávání;
(Kopecký, 2006, s. 6)
12.2.1_Výhody a nevýhody e-learningu
Výhody a nevýhody e-learningu přehledně prezentují Šerák, Dvořáková, 2009, s. 121, viz tabulka v další části.
12.2.2_Technologické formy e-learningu
Mezi technologické formy e-learningu náleží:
CBT = computer based training;
CMS = course management system;
WBT = web based trainong;
LMS = learning management system;
LCMS = learning content management system;