Ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
plánovací_ time management, výběr učiva, časový scénář;
-
motivační_ zajištění pozornosti, zájmu;
-
komunikační_ způsoby prezentace učiva, sociální dialog;
-
didaktické _ způsoby transformace (proměny) a transmise (předání) učiva, volba cílů, metod, prostředků atd.;
-
organizační _ administrativa, zajištění podmínek práce, materiálů, střídání doby odpočinku a práce;
-
kontrolní _ kontrola pochopení učiva, kontrola úkolů, realizace zkoušek a atestů;
-
hodnotící _ pochvala, analýza chyb, konstruktivní kritika, evaluace edukačního procesu atd.
6.3_Stres a syndrom vyhoření
STRES
-
druh psychofyzické reakce na vnější i vnitřní druhy zátěže, tzv. stresory;
SYNDROM VYHOŘENÍ
-
vyčerpání fyzických a psychických sil, ztráta zájmu o práci atd.
a) PŘÍČINNY:
-
ztráta ideálů _ nedosažitelné cíle;
-
workoholismus _ nutkavá potřeba hodně pracovat (závislost na práci);
-
množství příležitostí _ člověk chce všechny využít, ale nestačí na ně;
b) PROJEVY:
-
duševní rovina _ negativní obraz vlastních schopností, postoje ke studentům, významu školy;
-
citová rovina _ sklíčenost, pocity bezmoci, sebelítost, nervozita;
-
tělesná rovina _ zvýšená únava, svalové napětí, bolesti hlavy, poruchy spánku;
-
sociální rovina _ omezení kontaktů se studenty, kolegy, známými, nárůst konfliktů v rodině atd.
Téma 7_Modely vzdělávání dospělých
Modely vzdělávání dospělých _kultury ve vzdělávání a modality andragogické intervence;
Cíle
Vyjmenujte a objasněte všechny kultury ve vzdělávání dospělých.
Vyjmenujte a objasněte všechny modality andragogické intervence.
Průvodce studiem
V andragogické praxi je možné se setkat s různými modely práce s dospělými. Tyto modely lze rozlišit ve dvojí podobě, jednak jako kultury ve vzdělávání (které byly vysledovány ve vývoji andragogiky) a jednak jako modality andragogické intervence (tzn., jakým způsobem lze andragogicky zasahovat do situace kolem dospělého jedince).
7.1_Kultury ve vzdělávání dospělých
Podle W.Leirmana je možné v historii vzdělávání vysledovat 4 modely (kultury) vzdělávání dospělých:
Kultura expertů;
Kultura inženýrská;
Kultura prorocká;
Kultura komunikativní;
7.1.1_Kultura expertů
7.1.2_Kultura inženýrská
7.1.3_Kultura prorocká
7.1.4_Kultura komunikativní
KULTURY VE VZDĚLÁVÁNÍ
KULTURY VZDĚLAVATEL VZDĚLÁVANÝ OBSAH PŘÍKLAD EXPERTŮ EXPERT PŘÍJEMCE VĚDĚNÍ JE NABÍZEN ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ INŽENÝRSKÁ ČINITEL ZMĚNY SPOLUPRACUJE NA ZMĚNĚ ZMĚNA FORMÁLNÍ (FIREMNÍ) VZDĚLÁVÁNÍ PROROCKÁ PROROK POUTNÍK HODNOTY PÍSMO (HNUTÍ) KOMUNIKATIVNÍ KOMUNIKÁTOR PARTNER KONSENSUS PORADENSTVÍOBSAH: hodnoty, změna, konsensus, je nabízen
VZDĚLAVATEL: prorok, komunikátor , expert, činitel změny
PŘÍKLAD: odborné vzdělávání, písmo (hnutí), poradenství, formální (firemní) vzdělávání