Ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
počet a charakteristiku respondentů;
finanční zdroje atd.
Rozlišujeme:
metody vědecké _ patřící do oblasti výzkumu;
metody vyučovací_ patřící do oblasti didaktiky (vyučování);
4.2.1_Metody získávání dat
Metody získávání dat bývají označované jako metody empirické a často také jako techniky(technika = konkrétní specifický postup získávání dat); Nejznámější z nich si můžete zapamatovat pomocí zkratky: PRDAS.
Obecně se dělí na metody/techniky:
a) přímé (bezprostřední), k nim náleží: pozorování a experiment;
b) nepřímé (zprostředkované);
Výčet a charakteristika metod
P _ POZOROVÁNÍ
cílevědomé, systematické a plánované vnímání a zaznamenávání jevů;
R _ ROZHOVOR / Interview
tazatel klade dotazovanému ústní otázky;
D _ DOTAZNÍK
standardizovaný sběr dat (otázky jsou formulovány písemně);
výhodou je, že umožňuje získat velké množství dat od velkého počtu respondentů za krátkou dobu;
A _ ANALÝZA ČINNOSTÍ (dokumentů);
rozbor písemného sdělení (dopisy, knihy, časopisy, statistiky);
A _ ANAMNÉZA
retrospektivní popis a analýza událostí v životě respondenta;
S _ SOCIOMETRIE
zjišťuje vztahy v malých sociálních skupinách (sympatie, antipatie);
S _ SÉMANTICKÝ DIFERENCIÁL
měří individuální konotativní (subjektivní) významy slov a tedy i postoje k problematice formulované pomocí slov;
E _ EXPERIMENT
pokus ověřující vliv jedné nebo více proměnných na jinou proměnnou v rámci uměle vytvořených (tj. navozených a kontrolovaných) podmínek;
T _ TESTY / ZKOUŠKY
měří osobnostní kvality jedince, jeho činnost a výkony;
B _ BIOGRAFIE
shromažďuje údaje o životní historii jedince (autobiografie = vlastní životopis);
PŘÍKLAD SOCIOMETRIE:
4.2.2_Metody zpracování dat
Metody zpracování dat jsou označované jako metody teoretické, jelikož jsou založeny nateoretických myšlenkových operací jako je: analýza, syntéza, indukce, dedukce, modelování atd.
Výčet a charakteristika:
1) Metoda historická
sleduje se uvedený problém, jak se vyvíjel v čase a v uvedených dobových souvislostech;
vychází se ze studia pramenů a literatury;
2) Metoda monografická či deskriptivní
uvedená problematika musí být popsáno co nejobjektivněji (tj. bez ovlivňování);
popisují se jevy a jejich vlastnosti, jejich klasifikace a kontext, jejich vznik;
3) Metoda srovnávací / komparativní
jde o porovnání objektů (např. metod, forem, vzdělávacího systému atd.) za účelem nalezení shod a rozdílů;
4) Metoda typologická
typ je teoretický model obsahující stálé vztahy mezi vybranými znaky (musí mít schopnost vysvětlovat skutečnost);
pracuje s určitými typy, pod které jsou přiřazovány objekty;
5) Metoda statistická
umožňuje rozhodnout pomocí matematicko-statistického zpracování dat, zda je výsledek výzkumu statisticky významný, nebo zda jde pouze o vliv náhody;
pracuje se vzorci (nejjednodušší jsou: procenta, průměry; až po složité U-Test, Test nezávislosti chí-kvadrát, Pearsonův koeficient korelace, faktorová analýza atd.);