Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (7.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

VZDĚLÁVANÝ: příjemce vědění, partner, spolupracuje na změně, poutník

7.2_Modality andragogické intervence

V andragogice (stejně jako i v jiných disciplínách) je možné vysledovat 3 modality intervenceandragoga k dospělému jedinci (tedy, jak je možné přistupovat k dospělému), jsou to:

  1. Sociotechnický přístup;

  2. Emancipační přístup;

  3. Komunikativní přístup;

7.2.1_Sociotechnický přístup

1 7.2.2_Emancipační přístup

1 7.2.3_Komunikativní přístup

  • Téma 8_Vzdělávání dospělých v celospolečenském kontextu

Vzdělávání dospělých v celospolečenském kontextu - tj. v politickém, ekonomickém a sociálním kontextu (společenskovědní paradigmata a sociální instituce vzdělávání; teorie vzdělávací politiky);

Cíle

  • Vysvětlete na dvou příkladech, které politické,ekonomické a sociální faktory způsobují poptávku po vzdělané pracovní síle.

  • Vyjmenujte a popište 3 základní společenskovědní paradigmata v oblasti vzdělávání.

  • Vyberte si jednu teorii vzdělávací politiky a objasněte vlastními slovy její smysl.

8.1_Politický, ekonomický a sociální kontext

S vývojem společnosti (sociální kontext) vzrostla potřeba vzdělávání jako podmínky pro ekonomický rozvoj (ekonomický kontext). Z toho důvodu dohlíží vzdělávací politika na směr rozvoje vzdělávání (politický kontext).

Poptávka po vzdělané pracovní síle je podmíněna řadou faktorů (viz Šerák, Dvořáková, 2009, s. 16):

8.2_Společenskovědní paradigmata ve vzdělávání

V nejobecnějším slova smyslu je paradigma určitý úhel pohledu.

Paradigma ve společenských vědách určovalo, čím se zabývat, jakými metodami a jak si danou problematiku vysvětlovat.

Protože existovalo a existuje spousta nazorů na společenskovědní uspořádání jednotlivých teorií, vznikly různé klasifikace, které mají usnadňovat orientaci. Jedna z kalsifikací společenskovědních paradigmat je podle Burrela a Morgana, viz obrázek níže. Z ní se ustálily 3 základní paradigmata, které platí také pro vzdělávání:

  • konsensuální;

  • konflikotologické;

  • interpretativní/interakční;

8.2.1_Konsensuální paradigma

Konsensuální paradigma sdružuje ty teorie, které zastávají názor, že vzdělávání má ve společnosti soudržnou funkci. Vzděláváme každého účastníka proto, že bude se moci ve společnosti nějak zařadit (zahradník, učitel, architekt) atd.

8.2.2_Konfliktologické paradigma

Konfliktologické paradigma sdružuje ty teorie, které zastávají názor, že vzdělávání společnost rozděluje. Např. otevírá nůžky mezi bohatými a chudými z toho důvodu, že ne každý člověk se dostane k takovému vzdělání, které odpovídá jeho schopnostem.

Např. přijímací řízení selektuje (vybírá, třídí) jedince a tím předurčuje jejich profesní a životní dráhu. Takto je možné vidět třídu lidí se základním vzděláním, středním vzděláním a vysokoškolským vzděláním, které následně ovlivňuje jejich příjem.

Témata, do kterých materiál patří