Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (7.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KOUČ

  • Je zodpovědný za pozitivní usměrňování koučovaných jedinců, pracuje převážně na pracovišti, individuálně, formou průběžného sledování a konzultování činnosti koučovaného;

KONZULTANT

  • Odborný poradce, který uděluje rady, vysvětlení, metodická doporučení či sděluje své odborné stanovisko v rámci určitého oboru, předmětu, obsahu.

MENTOR

  • Rádce přímo na pracovišti, dlouhodobě vede služebně mladšího kolegu, motivuje ho, usměrňuje, předává mu své zkušenosti; jedná se o individualizované a neformální vzdělávání. Na rozdíl od kouče si školený svého mentora sám zvolí.

TUTOR

  • Metodický zprostředkovatel v oblasti distančního
    vzdělávání
    , který pracuje individuálně se studentem, orientuje jeho studijní cestu, je mu k dispozici jako konzultant: motivuje ho, vyhodnocuje jeho úkoly, poskytuje zpětnou vazbu, pomáhá
    při přípravě na zkoušku;

MODERÁTOR

  • Vzdělavatel dospělých, který pracuje moderační interaktivní metodou skupinovéhovyučování - usiluje o aktivní zapojení všech účastníků, optimalizuje skupinovou práci;

FACILITÁTOR

  • Usnadňuje proces učení (facilitace = usnadnění), umožňuje účastníkům, aby se učili sami.

Příklad: Další role vzdělavatele dospělých

K dalším rolím vzdělavatele dospělých jsou řazeny (Beneš, 2008):

  • animátor,

  • manažer vzdělávání,

  • odborný referent,

  • supervizor,

  • specialista pro rozvoj kurikula,

  • specialista pro rozvoj multimediálních programů,

  • specialista pro evaluaci a zjišťování potřeb,

  • redaktor v oblasti vzdělávání dospělých atd.

6.2_Profesní požadavky na vzdělavatele dospělých

Profesní požadavky na vzdělavatele dospělých lze stručně vymezit pomocí kompetencí:

1) OSOBNOSTNÍ KOMPETENCE:

  • odpovědnost, tvořivá iniciativa;

  • flexibilita, optimismus;

  • kritičnost a sebekritičnost;

  • čestnost a smysl pro spravedlnost a etiku;

  • důslednost, rozhodnost;

  • zásadovost, trpělivost;

  • vyrovnanost, sebeovládání, tolerantnost;

  • pozitivní myšlení, taktnost a smysl pro humor;

2) OBOROVÁ KOMPETENCE:

  • vědomosti, dovednosti a zkušenosti z oboru, který prezentuje;

  • mezioborový přístup;

  • všeobecné vzdělání a přehled;

3) ANDRAGOGICKÁ KOMPETENCE:

  • komplex didaktických vědomostí, dovedností, andragogických znalostí dospělého účastníka vzdělávacího procesu, které umožňují lektorovi zajistit efektivní dosažení plánovaných cílů vzdělávání, tj:

    • znalost problematiky vzdělávání dospělých;

    • strategií vzdělávání;

    • respektování androdidaktických principů;

    • stanovení a formulace cílů;

    • tvorba didaktického obsahu;

    • dovednost adekvátního výběru a realizace forem, metod a didaktických prostředků vzdělávání;

    • získání zpětné vazby, analýza výsledků a jejich hodnocení.

6.2.1_Lektorské dovednosti

Lektorské dovednosti lze vnímat jinými slovy také jako funkce vzdělavatele v edukačním procesu.

Témata, do kterých materiál patří