Ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KOUČ
Je zodpovědný za pozitivní usměrňování koučovaných jedinců, pracuje převážně na pracovišti, individuálně, formou průběžného sledování a konzultování činnosti koučovaného;
KONZULTANT
Odborný poradce, který uděluje rady, vysvětlení, metodická doporučení či sděluje své odborné stanovisko v rámci určitého oboru, předmětu, obsahu.
MENTOR
Rádce přímo na pracovišti, dlouhodobě vede služebně mladšího kolegu, motivuje ho, usměrňuje, předává mu své zkušenosti; jedná se o individualizované a neformální vzdělávání. Na rozdíl od kouče si školený svého mentora sám zvolí.
TUTOR
Metodický zprostředkovatel v oblasti distančního
vzdělávání, který pracuje individuálně se studentem, orientuje jeho studijní cestu, je mu k dispozici jako konzultant: motivuje ho, vyhodnocuje jeho úkoly, poskytuje zpětnou vazbu, pomáhá
při přípravě na zkoušku;
MODERÁTOR
Vzdělavatel dospělých, který pracuje moderační interaktivní metodou skupinovéhovyučování - usiluje o aktivní zapojení všech účastníků, optimalizuje skupinovou práci;
FACILITÁTOR
Usnadňuje proces učení (facilitace = usnadnění), umožňuje účastníkům, aby se učili sami.
Příklad: Další role vzdělavatele dospělých
K dalším rolím vzdělavatele dospělých jsou řazeny (Beneš, 2008):
animátor,
manažer vzdělávání,
odborný referent,
supervizor,
specialista pro rozvoj kurikula,
specialista pro rozvoj multimediálních programů,
specialista pro evaluaci a zjišťování potřeb,
redaktor v oblasti vzdělávání dospělých atd.
6.2_Profesní požadavky na vzdělavatele dospělých
Profesní požadavky na vzdělavatele dospělých lze stručně vymezit pomocí kompetencí:
1) OSOBNOSTNÍ KOMPETENCE:
-
odpovědnost, tvořivá iniciativa;
-
flexibilita, optimismus;
-
kritičnost a sebekritičnost;
-
čestnost a smysl pro spravedlnost a etiku;
-
důslednost, rozhodnost;
-
zásadovost, trpělivost;
-
vyrovnanost, sebeovládání, tolerantnost;
-
pozitivní myšlení, taktnost a smysl pro humor;
2) OBOROVÁ KOMPETENCE:
-
vědomosti, dovednosti a zkušenosti z oboru, který prezentuje;
-
mezioborový přístup;
-
všeobecné vzdělání a přehled;
3) ANDRAGOGICKÁ KOMPETENCE:
-
komplex didaktických vědomostí, dovedností, andragogických znalostí dospělého účastníka vzdělávacího procesu, které umožňují lektorovi zajistit efektivní dosažení plánovaných cílů vzdělávání, tj:
-
znalost problematiky vzdělávání dospělých;
-
strategií vzdělávání;
-
respektování androdidaktických principů;
-
stanovení a formulace cílů;
-
tvorba didaktického obsahu;
-
dovednost adekvátního výběru a realizace forem, metod a didaktických prostředků vzdělávání;
-
získání zpětné vazby, analýza výsledků a jejich hodnocení.
-
6.2.1_Lektorské dovednosti
Lektorské dovednosti lze vnímat jinými slovy také jako funkce vzdělavatele v edukačním procesu.