Ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
b) Sociologie: metody (prdas, sociodemografická analýza,deskripce, komparace, typologická metoda, strukturálně funkcionální analýza) a pojmy (pozice, role, stratifikace, sociální změna, marginalizace)
c) Psychologie: diagnostické metody a terapeutické postupy, také pojmy (učení, paměť, motivace, komunikace);
d) Pedagogiky: poznatky v oblasti didaktiky, organizačních forem a interakce, pojmy (výchova, vzdělávání atd.)
Průvodce studiem
2.3_Legitimizace andragogiky jako vědy
Legitimizace andragogiky jako vědy se opírá o trojí argumentaci (viz Bartoňková, Šimek, 2002, s. 30 - 31):
legitimizace pomocí jiných věd;
legitimizace pomocí předmětu;
legitimizace pomocí teorie;
LEGITIMIZACE ANDRAGOGIKY – oprávnění, povolení andragogiky jako vědy, pomocí předmětu (tj. čím se zabývá - celoživotní vzdělávání člověka včetně výchovy), objektu (dospělý člověk v celém průběhu své životní dráhy, sociálně-ekonomická zralost); pomocí teorie (andragogika rekonstruuje teoretické poznatky jiných věd); pomocí věd (andragogika se přiřadí k těm vědám, které také pomáhají lidem)
2.3.1_Legitimizace pomocí jiných věd
2.3.2_Legitimizace pomocí předmětu
2.3.3_Legitimizace pomocí teorie
Téma 4_Výzkum v andragogice
Výzkum v andragogice_empirický výzkum a metodologie andragogiky;
Cíle
Popsat jednotlivé druhy výzkumu na základě typologie výzkumu a uvést vlastní příklad ke každému z nich.
Vyjádřit rozdíl mezi výzkumem a průzkumem.
Definovat andragogický výzkum.
Vysvětlit, co znamená metodologie andragogiky a jaká jsou kritéria volby metod.
Vyjmenovat metody získávání dat a vybrat si jednu z nich, kterou dokážete podrobněji popsat.
Vyjmenovat a stručně charakterizovat metody zpracování dat.
4.1_Vědecký výzkum a jeho typologie
Definice:
„Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy.“ (Kerlinger, 1972).
Typologie:
1) Podle stupně obecnosti
Základní výzkum: je zaměřen na důkladnou teoretickou explanaci významných jevů edukační reality; na objasňování problémů;
Aplikovaný výzkum: je zaměřený na aplikaci, tj. využívání výzkumných poznatků pro řešení konkrétních problémů praxe;
2) Podle vztahu k objektivní skutečnosti
Teoretický výzkum: pracuje s teoretickými metodami (analýza, syntéza atd.), zkoumané jevy nahlíží z teoretického hlediska a dospívá k teoretickým závěrům;
Empirický výzkum: jeho předmětem jsou jevy konkrétní reality, jeho výsledky ukazují na konkrétní zjištění;
3) Podle zaměřenosti na způsob využití
Akční výzkum: reaguje na určitou potřebu, problém; jeho účelem je přímo ovlivňovat nebo zlepšovat praxi, uplatňuje intervenční strategie a sleduje efekty změn;
Strategicko-koncepční výzkum: koncipuje podklady pro rozhodování a dlouhodobé plánování;