Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (7.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

b) Sociologie: metody (prdas, sociodemografická analýza,deskripce, komparace, typologická metoda, strukturálně funkcionální analýza) a pojmy (pozice, role, stratifikace, sociální změna, marginalizace)

c) Psychologie: diagnostické metody a terapeutické postupy, také pojmy (učení, paměť, motivace, komunikace);

d) Pedagogiky: poznatky v oblasti didaktiky, organizačních forem a interakce, pojmy (výchova, vzdělávání atd.)

Průvodce studiem

2.3_Legitimizace andragogiky jako vědy

Legitimizace andragogiky jako vědy se opírá o trojí argumentaci (viz Bartoňková, Šimek, 2002, s. 30 - 31):

  • legitimizace pomocí jiných věd;

  • legitimizace pomocí předmětu;

  • legitimizace pomocí teorie;

LEGITIMIZACE ANDRAGOGIKY – oprávnění, povolení andragogiky jako vědy, pomocí předmětu (tj. čím se zabývá - celoživotní vzdělávání člověka včetně výchovy), objektu (dospělý člověk v celém průběhu své životní dráhy, sociálně-ekonomická zralost); pomocí teorie (andragogika rekonstruuje teoretické poznatky jiných věd); pomocí věd (andragogika se přiřadí k těm vědám, které také pomáhají lidem)

2.3.1_Legitimizace pomocí jiných věd

2.3.2_Legitimizace pomocí předmětu

2.3.3_Legitimizace pomocí teorie

  • Téma 4_Výzkum v andragogice

Výzkum v andragogice_empirický výzkum a metodologie andragogiky;

Cíle

  • Popsat jednotlivé druhy výzkumu na základě typologie výzkumu a uvést vlastní příklad ke každému z nich.

  • Vyjádřit rozdíl mezi výzkumem a průzkumem.

  • Definovat andragogický výzkum.

  • Vysvětlit, co znamená metodologie andragogiky a jaká jsou kritéria volby metod.

  • Vyjmenovat metody získávání dat a vybrat si jednu z nich, kterou dokážete podrobněji popsat.

  • Vyjmenovat a stručně charakterizovat metody zpracování dat.

4.1_Vědecký výzkum a jeho typologie

Definice:

Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy.“ (Kerlinger, 1972).

Typologie:

1) Podle stupně obecnosti

  • Základní výzkum: je zaměřen na důkladnou teoretickou explanaci významných jevů edukační reality; na objasňování problémů;

  • Aplikovaný výzkum: je zaměřený na aplikaci, tj. využívání výzkumných poznatků pro řešení konkrétních problémů praxe;

2) Podle vztahu k objektivní skutečnosti

  • Teoretický výzkum: pracuje s teoretickými metodami (analýza, syntéza atd.), zkoumané jevy nahlíží z teoretického hlediska a dospívá k teoretickým závěrům;

  • Empirický výzkum: jeho předmětem jsou jevy konkrétní reality, jeho výsledky ukazují na konkrétní zjištění;

3) Podle zaměřenosti na způsob využití

  • Akční výzkum: reaguje na určitou potřebu, problém; jeho účelem je přímo ovlivňovat nebo zlepšovat praxi, uplatňuje intervenční strategie a sleduje efekty změn;

Strategicko-koncepční výzkum: koncipuje podklady pro rozhodování a dlouhodobé plánování;

Témata, do kterých materiál patří