Ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Téma 6_Vzdělavatelé dospělých
Vzdělavatelé dospělých – modifikace rolí a lektorské dovednosti, syndrom vyhoření;
Cíle
Formulovat rozdílnost mezi andragogem a pracovníkem ve vzdělávání dospělých.
Vyjmenovat a charakterizovat role vzdělavatele dospělých.
Popsat profesní požadavky na vzdělavatele dospělých.
Vyjmenovat a vysvětlit soubor lektorských dovedností.
Vysvětlit vybrané příčiny a projevy syndromu vyhoření.
6.1_Andragog a pracovník ve vzdělávání dospělých
PRACOVNÍK VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
je pojem, který byl ustanoven na světové konferenci o vzdělávání dospělých v Torontu(1972), kde se konstatovalo, že:
" pracovníkem ve VD je každý pracovník, který na plný nebo částečný úvazek vykonává v určité instituci, organizační formě VD nebo v jiném organizačním a realizačním celku VD jakékoliv činnosti, průběh a výsledky VD ovlivňující.
Jde tedy o souhrnné označení pro koncepční, řídící, výzkumné, pedagogické, organizační, správní, administrativní, provozní, pomocné a jiné pracovníky, kteří v oblasti VD vykonávají nějakou činnost, která jakkoliv (přímo i nepřímo) ovlivňuje vzdělávací výsledky." (Palán, 2002).
ANDRAGOG
"každý pracovník ve vzdělávání dospělých, který má vliv na proces a výsledky vzdělávací práce (nejedná se tedy třeba o zaměstnance vzdělávacích organizací pouze administrativou, účetnictvím a pod.)" (Beneš, 2008).
6.1.1_Vývoj pojetí andragoga
Původně byl andragog chápán jako "potulný kazatel, který vyhledával svou klientelu v místě její práce a zábavy a snažil se zprostředkovávat osvětu, ať již národnostní, politickou nebo kulturní, či popularizovat vědění." (Beneš, 2008).
Postupem času se začala andragogická práce profesionalizovat, a proto jsou vyžadovány jisté kvalifikace andragoga. Vývoj lze vysledovat následovně (Beneš, 2008):
andragog_didaktik: zohledňující specifika učení se dospělých;
andragog_manažer: uplatňující se ve velkých podnicích nebo vzdělávacích zařízeních bez socializačního zázemí v podniku;
andragog_sociálně-psychologický poradce: odstraňuje blokády učení se jednotlivců, kolektivů a organizací (poradce pro praxi, supervizor);
Kvalifikace se tedy liší podle toho, co tvoří hlavní pracovní náplň: zda andragog spíše učí, nebo plní manažerské funkce a nebo je poradcem v sociálně-psychologické oblasti.
6.1.2_Modifikace rolí vzdělavatelů dospělých
Vzdělavatel dospělých může vystupovat v následujících rolích:
LEKTOR:
Vzdělavatel dospělých, realizátor výuky dospělých;
INSTRUKTOR
Vede teoretickou, zejména však praktickou výuku, zejména při vzdělávání na pracovišti; zaměřuje se především na výcvik
k provádění určitých pracovních úkonů a operací;
TRENÉR
Zabývá se metodami praktického osvojování dovedností až do úrovně žádoucích návyků, postojů, jednání; jde tedy o praktickou přípravu, výcvik ke zvládnutí určité pracovní role;