Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (7.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Téma 6_Vzdělavatelé dospělých

Vzdělavatelé dospělých – modifikace rolí a lektorské dovednosti, syndrom vyhoření;

Cíle

  • Formulovat rozdílnost mezi andragogem a pracovníkem ve vzdělávání dospělých.

  • Vyjmenovat a charakterizovat role vzdělavatele dospělých.

  • Popsat profesní požadavky na vzdělavatele dospělých.

  • Vyjmenovat a vysvětlit soubor lektorských dovedností.

  • Vysvětlit vybrané příčiny a projevy syndromu vyhoření.

6.1_Andragog a pracovník ve vzdělávání dospělých

PRACOVNÍK VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH

  • je pojem, který byl ustanoven na světové konferenci o vzdělávání dospělých v Torontu(1972), kde se konstatovalo, že:

  • " pracovníkem ve VD je každý pracovník, který na plný nebo částečný úvazek vykonává v určité instituci, organizační formě VD nebo v jiném organizačním a realizačním celku VD jakékoliv činnosti, průběh a výsledky VD ovlivňující.

  • Jde tedy o souhrnné označení pro koncepční, řídící, výzkumné, pedagogické, organizační, správní, administrativní, provozní, pomocné a jiné pracovníky, kteří v oblasti VD vykonávají nějakou činnost, která jakkoliv (přímo i nepřímo) ovlivňuje vzdělávací výsledky." (Palán, 2002).

ANDRAGOG

  • "každý pracovník ve vzdělávání dospělých, který má vliv na proces a výsledky vzdělávací práce (nejedná se tedy třeba o zaměstnance vzdělávacích organizací pouze administrativou, účetnictvím a pod.)" (Beneš, 2008).

6.1.1_Vývoj pojetí andragoga

Původně byl andragog chápán jako "potulný kazatel, který vyhledával svou klientelu v místě její práce a zábavy a snažil se zprostředkovávat osvětu, ať již národnostní, politickou nebo kulturní, či popularizovat vědění." (Beneš, 2008).

Postupem času se začala andragogická práce profesionalizovat, a proto jsou vyžadovány jisté kvalifikace andragoga. Vývoj lze vysledovat následovně (Beneš, 2008):

  • andragog_didaktik: zohledňující specifika učení se dospělých;

  • andragog_manažer: uplatňující se ve velkých podnicích nebo vzdělávacích zařízeních bez socializačního zázemí v podniku;

  • andragog_sociálně-psychologický poradce: odstraňuje blokády učení se jednotlivců, kolektivů a organizací (poradce pro praxi, supervizor);

Kvalifikace se tedy liší podle toho, co tvoří hlavní pracovní náplň: zda andragog spíše učí, nebo plní manažerské funkce a nebo je poradcem v sociálně-psychologické oblasti.

6.1.2_Modifikace rolí vzdělavatelů dospělých

Vzdělavatel dospělých může vystupovat v následujících rolích:

LEKTOR:

  • Vzdělavatel dospělých, realizátor výuky dospělých;

INSTRUKTOR

  • Vede teoretickou, zejména však praktickou výuku, zejména při vzdělávání na pracovišti; zaměřuje se především na výcvik
    k provádění určitých pracovních úkonů a operací;

TRENÉR

  • Zabývá se metodami praktického osvojování dovedností až do úrovně žádoucích návyků, postojů, jednání; jde tedy o praktickou přípravu, výcvik ke zvládnutí určité pracovní role;

Témata, do kterých materiál patří