PORADENSTVÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
RVP JŠ: Rámcový vzdělávací program pro jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky
38
18 Cílové skupiny služeb kariérového poradenství a jejich potřeby – typologie klientů
(Vendel), styly interakce, NSK
STYLY INTERAKCE
= souhrnem toho, jak vnímáme a hodnotíme svou interakci ve smyslu dvou velice silných
formátů lidského chování - sebeprosazování a emotivnost.
Sebeprosazování = formát chování, kdy při interakci máme tendenci žádat nebo sdělovat
a) sdělující - tendence vyjadřovat názory s jistotou, přesvědčením a silou, jasné příkazy a
oznámení, snaha řídit činnost druhých
b) žádající - tendence být opatrný, rezervovaný co se týká sdílení názorů, snaha ovlivnit
myšlení a činnost druhých klidnějším, dotazovacím a ne tak rozhodným způsobem
Emotivnost = formách chování se sklony kontrolovat se (nebo stupeň vyjadřování emocí)
Analytický styl (SOVA) = žádá + kontroluje Hlavní znaky stylu:
pomalá práce, maximální snaha o organizaci, minimální zájem o vztahy, historický časový
rámec, opatrné jednání, tendence vyhnout se osobnímu zapojení
Věcný styl (OREL) = sděluje + kontroluje
Hlavní znaky stylu:
rychlá práce, maximální snaha řídit, minimální opatrnost ve vztazích, současný časový rámec,
přímé jednání, tendence vyhnout se nečinnosti
Expresivní styl (PÁV) = sděluje + otevřený
Hlavní znaky stylu:
rychlá práce, maximální snaha o zapojení, minimální zájem o rutinu, budoucí časový rámec,
impulsivní jednání, tendence vyhnout se izolaci
Přátelský styl (HOLUBICE) = žádá + otevřený
Hlavní znaky stylu:
neuspěchaná práce, maximální snaha navázat vztah, minimální snaha o změnu, současný
časový rámec, podpora a pomoc, tendence se vyhnout se konfliktu