PORADENSTVÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
39
TYPOLOGIE KLIENTŮ – VENDEL
1. NEROZHODNÍ KLIENTI TYPY NEROZHODNOSTI V KARIÉRNÍM VÝVOJI (VENDEL, 1983)
Rozlišuje 3 kategorie nerozhodnosti při volbě povolání:
1. dočasná, situační nerozhodnost = váhání mezi několika alternativami; časté změny
předběžných kariérních zájmů; odkládání konečného rozhodnutí
2. vývojová nerozhodnost = nezralost k volbě povolání; školní úspěšnost; méně
přizpůsobiví; ovlivnitelní, závislí na sociálním prostředí; žádná volba povolání
3. chronická nerozhodnost = způsobena psychickou dysfunkcí; osobní problém klienta;
nutná nejdříve psychoterapie
PORADENSKÉ POSTUPY PRO SNIŽOVÁNÍ NEROZHODNOSTI PŘI VOLBĚ POVOLÁNÍ
Nerozhodnutí klienti = bohatá zájmová činnost › absence dominantního zájmu o školu či
povolání; prospěchově výborní žáci
redukce alternativ; rozeznání klientových schopností pro jednotlivé druhy práce
situační nerozhodnost = nutná pomoc s volbou povolání, informace o přijetí na školy
Vývojové nerozhodnosti = cíl = urychlit kariérní vývoj a zvýšit tak zralost pro volbu
povolání;
poskytnout info o školách a povoláních + sebepoznání ve vztahu ke světu práce a
jeho angažovanost v procesu volby povolání; zvyšovat samostatnost
Chronicky nerozhodní = kariérní nerozhodnost pouze symptomem hlubšího
psychologického problému zmírnit nebo odstranit psychologickou dysfunkci –
psychoterapie
2. KLIENTI S NEREÁLNOU VOLBOU Najít si práci vyžaduje:
znalost situace trhu práce pracovních sil › realisticky rozhodovat o volbě povolání
klient musí sladit své schopnosti, zájmy a potřeby s potřebami na trhu práce