PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
veden, motivace a cíle musí často dostávat od druhých
přátelskost- je orientována na vzájemný zisk obou stran nebo na „já jsem OK, ty jsi
OK“,
nepřátelství- nedostatek ohledu k druhým a zaměřenost na sebe, takoví lidé jsou
emocionálně chladní, se sklonem k podvodům, přistupují k jednání podle vzorce „já
jsem OK, ty nejsi OK“.
4 typy klienta (Černý)
Kombinací primárních charakterových rysů vzniká naše osobnost, a jak se projevujeme
k ostatním lidem. Podle této kombinace Černý dále rozlišuje čtyři typy klientů:
52
Sociabilní typ
přátelský podřízený“ typ člověka, snaží se vyhovět druhým, má sklon se podřizovat, nebývá
iniciativní. Svět vidí očima „já nejsem OK, ty jsi OK“. Jsou laskaví, přátelští, snadno ovlivnitelní,
hovorní. Problémy při rozhodování
Potřeby, jak s ním jednat- Potřeba být kladně přijímán. Potřeba zdůraznit výhody, aby přijal
nabídku. Vést rozhovor pevně a přesně specifikovat doporučení. Hlavním užitkem je pro něj
bezpečí a jistota. Chovat se k němu přátelsky a příjemně.
Byrokrat
Postupují logicky a podle předpisů. Jde o typ „nepřátelský podřízený“. Výjimečně riskují a
nechtějí vybočit z davu, nemá rád novoty. Myslí si, že druzí je chtějí jen využít. Vidí svět z úhlu
„já nejsem OK, ty nejsi OK“. Jejich reakce jsou neutrální, vyhýbavé. Špatně se rozhodují a málo
mluví.
Potřeby, jak s ním jednat- Postupovat pomalu. Dává přednost osvědčeným věcem, hledá