PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Podle hlavního prostředku působení:
slovní (slovo)
názorné (příklad)
činné (zkušenosti z vlastní aktivity žáka)
Působení přímé- rodina, škola, kamarádi
Působení nepřímé - hromadné sdělovací prostředky, veřejná propaganda, veřejná morálka,
veřejné mínění
Působení slovní
Vychovatel sděluje své požadavky slovně, jejich zdůvodnění,
každé toto sdělení má stránku kognitivní (informační) a emoční
Metoda přesvědčování
přímé slovní působení na vychovávaného
49
na základě logické argumentace a vhodného působení na city
nejběžnější forma je vysvětlování- jde o to, aby žáci pochopili, co se od nich chce
Působení mimoslovní
silně působí i příběhem zprostředkované situace a chování druhých v nich (film,
divadlo, literatura)
Působení modelu
dobrovolně zvolená osoba, která je napodobována, nebo přímo identifikována
model jistého způsobu života, názoru, morálních zásad a hodnotové orientace
výběr modelu se v průběhu života mění, malé děti inklinují k osobám s hrdinskými
rysy- napodobují ve věcech nepodstatných (vzhled)
časem jsou vzory lidé z běžného života, a napodobování je spíše v přístupu k práci,
k lidem…
adolescenti jsou již ke svým vzorům kritičtí -> vytvoří si vlastní vzor z různých lidí
Psychologické aspekty výchovných prostředků, požadavky, odměny a tresty
jedná se o formování zájmů
dítě musí být upoutáno, mít radost z toho co dělá, musí být uspokojeny jeho potřeby
Požadavky
nejjednodušší metoda
požadavek věcně zdůvodněný a přiměřeně vysoký
účinnější je ve spojení s vysvětlováním
ideální: nejefektivnější je volit ty, jež mírně překračují současný stav vědomostí,