PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
do soustavy poznatků
4. Kontrolní (ověřovací)- prověřování správnosti řešení problémů (aktivní reprodukce
naučeného)
Činitelé ovlivňující vyučování
Žáci, Učitelé, Podmínky, učební materiál
Žák (ne/úspěšnost)
Aktuální stav- únava, pozornost, nálada
Zralost dítěte- fyzická, kognitivní (vnímání, paměť, myšlení), emoční, sociální, poruchy
(smysly, ADHD)
Motivace- vnitřní k poznávání a vykonávání činnosti, vnější (novost, úspěch, sociální
odměna)
Schopnosti- nedostatek osvojených vědomostí a dovedností, MR, naopak pozitivně
působí transfer
Studijní návyky- realistické cíle, uspořádání látky, učení v celku a po částech,
opakování
Učitel
a) Osobnost
Podle Caselmanna
logotrop – zaměřený na obsah výuky
paidotrop – zaměřený na žáka
b) schopnosti - expert, který řídí vzdělávací proces
c) motivace
Podmínky výuky
a) materiální podmínky jako zařízení a vybavení školy
b) sociální normy instituce – osnovy, učebnice a předpisy
c) výběr žáků – specifika, velikost skupiny
d) vztahy v učitelském sboru
Učební materiál Předkládáno
jako celek nebo po částech (programové učení)
jako hotový produkt nebo jako řešení problému
45
Učební operace Učivo by se mělo projít jako (tematický) celek a následně rozčlenit na smysluplné části
(programové učení)
1. rozčlenění- podle smyslu
2. výběr opěrných bodů (nadpisy, teze), které tvoří plán materiálu
3. uvedení částí do vzájemných vztahů
Strukturování učiva Vyučovaný má
1. identifikovat pojmy a vztahy mezi nimi v látce - zkonstruovat strukturu látky
2. identifikovat vztah nového k tomu co již ví - rekonstruovat svou dosavadní strukturu