PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
znalostí
3. zásadně nové poznatky, které posouvají vědění na jinou úroveň – reorientovat svou
dosavadní strukturu znalostí
Názorný materiál
Funkce názorného materiálu (reálné či zobrazené předměty, schémata)
formování představ za pomoci vizuálního vnímání
usnadňuje k snadnějšímu pochopení určitých znaků a vztahů mezi nimi
zvyšuje množství zapamatovaného materiálu
Osvojování vědomostí
souhrn představ a pojmů (poznání skutečnosti), které si žák aktivně osvojil (zpracoval)
skrze své vnímání, myšlení, praktické experimentování a řešení problémů
osvojení rozsáhlejšího učiva vyžaduje nepoměrně více času než osvojení učiva o
menším rozsahu
smysluplný materiál se zapamatuje lépe a rychleji
Ebbinghaus zkoumal zapamatování slabik, které nedávaly smysl
Učební (studijní) styly
zahrnuje kognitivní uchopení (analytický - syntetický, konkrétní - abstraktní,
impulzivnost - rozvážnost) a motivaci (vnitřní – vnější)
1. potřeba nalezení smyslu
2. snaha o pamětní reprodukování učiva
3. snaha o nejvyšší výkon v závislosti na požadavcích učitele
Myšlení- proces poznávání objektů a vztahů mezi nimi (porovnávání, zevšeobecňování,
abstrakce) a rozhodování (algoritmické, heuristické)
46
10. Tvořivost a její rozvíjení, pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy
tvořivého procesu, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení,
osobnost tvořivého člověka, postavení tvořivého žáka ve třídě
Tvořivost (kreativita)
Zvláštní soubor schopností, které umožňují tvůrčí činnost
Činnost, jejímž výsledkem je něco originálního, nového
Duševní schopnost, která částečně souvisí s inteligencí