PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
změnám,
u člověka dochází k přizpůsobení i společenským podmínkám a požadavkům (pasivní
přizpůsobení) a zároveň k aktivnímu působení na společnost a přírodu (přizpůsobuje
si).
Druhy:
o senzomotorické učení
o verbální učení
o pojmové učení
o učení řešením problému
o sociální učení
o Observační učení (nápodobou - imitací)
o Identifikace
o Interakční učení
2. Jednoduché formy učení Klasické podmiňování
Vytváření nových asociací (významů) na základě časové posloupnosti
Představitel: I.P.Pavlov
spojení nepodmíněného (neutrálního) podnětu (světlo) s podmíněným podnětem
(významným - jídlo)
výsledkem je vytvoření podmíněné reakce (slintání při rozsvícení žárovky)
J. Watson- experiment s Albertem
Operantní podmiňování
vytváření nových asociací (významů) na základě následků
chování je ovlivněno následky (odměna, trest)
Představitel: B.F.Skinner- principy zpevňování (kladné -záporné, ne/pravidelné)
Instrumentální podmiňování
vytváření nových asociací na základě dosažení očekávaného cíle
učení probíhá formou pokus – omyl
Představitel: E.L.Thorndike (experimenty s kočkou v kleci)
Zákon efektu: pozitivní účinky chování vedoucí k uspokojení z úspěchu posilují spoj
mezi podnětem a reakcí.
Zákon cviku: spoje se zesilují opakováním, nečinností slábnou.
Zákon pohotovosti: souvisí s motivací, připravenost k činnosti a potřeba činnosti
podmiňuje snahu k dobrému výkonu.
Učení vhledem
Náhlé porozumění vztahu figury a pozadí, prostředku a účelu, příčiny a důsledku, části
a celku apod.
Vhled je aktem náhlého řešení, provázený uvolněním napětí. Vhled je označován jako