PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Konverzační komunikační styl
Umožňuje výměnu informací či názorů
Vyjádření postojů, pobavení se, vyjádření sounáležitosti, sebeprosazení
Např. diskuse, posezení s přáteli
Citové mírně pozitivní nebo neutrální.
Ve škole (učitel/žák) nevhodný
Operativní komunikační styl
Vyznačuje se řízením někoho nebo něčeho
Umožňuje uspokojování běžných potřeb: např. situace v zaměstnání, při nákupech,
vyřizování na úřadech apod.
Citové projevy jsou neutrální
Nejtypičtějším stylem ve škole
Vyjednávací komunikační styl
Dává prostor k vyřešení problému
Jedná se o rozdílné postoje a vzájemně se vylučující preference, zájmy, potřeby.
Např. smlouvání při nákupu, rozhodování v partnerských vztazích
Citové projevy jsou neutrální
Pro tento styl ve škole platí stejné pravidlo jako pro konverzační styl, o čem je možné
ve škole vyjednávat, určí vyšší status, tedy učitel
Osobní (intimní) komunikační styl
Zabezpečuje uspokojování základních lidských potřeb (lásky), obrany a reakci na
frustrace (útok).
Jsou to emocionální projevy, bytostné intimní rozmluvy, přátelské empatické
rozhovory, prudké hádky, střety
Citové projevy výrazně pozitivní nebo výrazně negativní
I tento styl může ve škole probíhat ve formě empatického rozhovoru
Komunikační technikyPřesvědčování
cíl: dosáhnout změny postoje protistrany
Postup:
seznámit se s názorem protistrany nalezení pozitiv na názoru protistrany objasnění svého názoru zdůvodnění svého názoru vyzdvižení výhod protistrany (uvedení konkrétních příkladů, jak to funguje v praxi) diskuse, zpětná vazba, otázky, nutnost zjistit, zda protistrana rozumí mému názoru pochválit za snahu o změnu v případě neúspěchu nevzdávat a po čase zkusit znovu