PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
klima
Ukažte, že opravdu hodláte naslouchat, projevte zájem, minimalizujte veškeré vnější
bariéry
Nalaďte se na partnera, pokuste se pochopit jeho situaci, sami se do ní přenést (empatie)
Buďte trpěliví - nepřerušujte, nenaznačujte, ovládejte se
Nedejte se vyprovokovat kritikou, výtkami a výhradami, nehádejte se, i když vyhrajete,
stejně prohráváte
Ptejte se, ukáže to zájem a povzbudí ho to, rozhovor získá na vážnosti a hloubce
Nejčastější chyby při naslouchání
Slyšíme pouze to, co sami slyšet chceme
Nedaří se nám vžít se do situace ostatních
Myslíme, že víme, o čem lidé hovoří
Posloucháme slova, ale nevnímáme emoce, které se za slovy skrývají
Říkáme, že nasloucháme, ale už jsme se v dané záležitosti rozhodli a vnímáme pouze to,
co vnímat chceme
Bariéry komunikace)
překážky, bránící efektivní, účinné komunikaci
Vnější bariéry:
hluk, vzdálenost, nevhodné akustické podmínky, nesoustředěnost partnera v hovoru,
vyrušování dalšími osobami
Vnitřní bariéry:
Starosti, neochota, nezájem, osobní averze, emoce, kvantitativní poruchy vnímání, nechuť
opakovat stále totéž
Komunikační dovednosti
Kladení otázek:
Otázky otevřené, Otázky uzavřené, Přemostění, Rozvíjení rozhovoru
37
komunikační styly a techniky a možnosti jejich využití ve výchovném poradenství Komunikační styly- Podle situace ve kterých se účastníci nacházejí
Konvenční komunikační styl
Zahájení komunikace, usnadňuje volbu pro pokračování a ukončení kontaktu
Pozdravy, poklony a lichotky, rozloučení
Citové projevy mírně pozitivní
Ve škole je to např. povstání na počátku a v závěru hodiny