PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Školní věk
Již bez agresivních sklonů věnují se škole, kamarádům - především stejného pohlaví
Vliv časných zkušeností na další socializace jedince V první etapě socializace, tedy v nejranějším období dětství
dochází k identifikaci rodičovských a sexuálních rolí (např. identifikace chlapce s
otcem a s mužskou rolí, viz Oidipův a Elektřin komplex)
v dalším průběhu socializace si jedinec postupně osvojuje určitý systém sociálních rolí
(např. zvídavý student, způsobný konzument, řidič…)
k těmto rolím už nepřistupuje bezvýhradně, ale alternativně, tzn. konfrontuje je s
předchozími zkušenostmi, přizpůsobuje situaci
Styly výchovného působení Výchovné styly (Kurt Lewin)
Autoritativní- klade důraz na poslušnost, nerespektuje potřeby dítěte
Liberální- ponechání největší možné volnosti, nestanoveny pravidla a cíle, dítě je
středem pozornosti
Demokratický- vyžaduje práva i povinnosti dle zralosti jedince (kompromis), vzájemný
respekt
34
Vztahy rodiny a školy Rodina
Působí na celou osobnost dítěte
Vytváří předpoklady pro školní úspěch dítěte
Škola
Měla by poskytovat podporu při výchově dětí
Měla by upozornit na výchovné cíle, možnosti, rozvíjet jejich výchovné možnosti
Měli by být seznámeni s rodinným zázemím (především učitel dítěte)
Cílem
Vytvoření partnerského vztahu, založeném na respektu, důvěře a otevřenosti
Rodiče a škola jsou nezastupitelnými partnery, rovnocennými
Každý má svou funkci a roli a plní své úkoly
Spolupráce (participace) školy s rodiči
Má velký význam
Veškerá výchova a vzdělání nemůže být uskutečněna jen školou nebo jen rodiči
Základem spolupráce je společná odpovědnost za výchovu a vzdělávání dětí, za rozvoj