PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
jednotlivě (ve speciálně vymezenou dobu ve škole, doma či telefonicky)
o
ve skupinách, hromadně (den otevřených dveří, třídní schůzky apod.)
Dobré spolupůsobení učitelů a rodičů může zajistit:
telefonát učitele, dopis rodičům, návštěvní den, třídní schůzka, setkání učitelů a
rodičů, společná akce
35
8. Sociální komunikace ve škole a v rodině, principy efektivní komunikace, komunikační
styly a techniky a možnosti jejich využití ve výchovném poradenství, podpora vzniku
výchovně vzdělávacího společenství, participativní přístupy k výchově a vzdělávání
Teorie komunikace
vzájemné dorozumívání, výměna informací, v každé kultuře vlastní systém komunikace
(jazyk, gesta a způsoby chování vůbec)
Formy komunikace:
neverbální, verbální
metakomunikace (význam toho, co říkáme, vyplývá z kontextu/intonace- prostředky
upřesňující komunikaci)
Komunikační prostředky podle smyslu, na který působí
akustické- sluch, řeč, neverbální složky řeči (hlasitost, tón, výška, intonace, frázování)
vizuální- zrak, pantomimika (mimika, gesta, postoje), proxemika, předměty kolem nás
taktní- dotek, optika
olfaktorické- čich
komunikace- 60-70% neverbální + 30-40% verbální (naprosté oddělení není možné)
Struktura komunikace:
KDO (komunikátor) + CO (komuniké) + KOMU (komunikant) + ČÍM (druh
komunikace, např. slova) + JAKÝM MÉDIEM (mluvená řeč v bezprostředním
kontaktu) + S JAKÝM ÚMYSLEM (motivace) + S JAKÝM ÚČINKEM
Sociální komunikace ve škole a v rodině
Sociální komunikace
V užším pojetí: chápeme soc. komunikaci jako sdělování (výměnu informací)
V širším pojetí : výměna představ, idejí, nálad, pocitů a postojů
V technickém pojetí: systém, komunikační řetězec spojující vysílač (řečníka, mluvčí)