PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Chyby: vnucujeme druhému svůj názor, přesvědčujeme tlakem, neseznámíme se s názorem,
nenalezneme pozitiva na názoru protistrany, protistrana se dostává do opozice
38
Vyjednávání
Cíl: sbližování pozic, názorů- nalezení přijatelného kompromisu
Nezahrnuje ani na jedné straně stoprocentní naplnění požadavků
Dílčí řešení je pro obě strany lepší než nedohoda
fáze vyjednávání
Příprava: dělá každá ze zúčastněných stran izolovaně, rozbor podmínek, seznámení se
situací, vzájemné doplňující otázky- vyjasňujeme názory, postoje
Diskuse: probíhá za účasti obou stran, cílem je seznámení
Návrhy: vlastní proces vyjednávání, vyvažujeme, co mohu dát, co může dát druhá
strana, slovní spojení: když- tak, jestliže- pak, tato fáze je nejdelší a nejsložitější
Dohoda: finální fáze, dohoda, výhra- výhra, výhra- prohra, prohra- prohra
Zvládání námitek
slovní reakce klienta, žáka, rodiče, kupujícího, vyplývá z neznalosti, překvapení,
emocionálního vzepjetí
cíl: profesionální argumentace ve prospěch svého produktu
Postup při zvládání námitky
Zjištění příčiny: neznalost, nedostatek informací, nedorozumění, potřeba ujistit se,
rozpor zájmů, prestiž
Vyjádření porozumění: přijetí námitek, porozumění pro pochybnost (pokud víme,
z čeho pramení)
Vyřešení námitky: můžeme použít metodu tzv: zabetonování zákazníka, použijeme
jeho vlastní slova, která řekl, když jsme analyzovali jeho potřeby (rekapitulace jeho
potřeb ve vztahu k produktu)
Uzavření dohody: výzva k realizaci