PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Učení zajišťuje optimalizaci chování, tedy přizpůsobení měnícím se podmínkám
prostředí při zachování vnitřní fyziologické rovnováhy – „homeostázy“.
Psychoanalytický přístup
Učením dosahujeme rovnováhu mezi principem slasti a principem reality na základě
rozpoznání omezení vyplývajících z vnějších podmínek.
Humanistický přístup
Učení je chápáno jako spontánní a samostatná aktivita člověka, usilujícího o realizaci
svých osobních možností. A. Maslow, C. R. Rogers.
Behavioristický přístup
Učení chápou jako změnu chování, ke které dochází na základě zkušenosti. J. B.
Watson, E. R. Guthrie, E. L.Thorndike, B. F. Skinner.
Kognitivistický přístup
Učení je vnitřní změna v kognitivních strukturách jedince, změna v připravenosti a
způsobilosti reagovat v určité konkrétní situaci. R. M. Gagné, J. Piaget, J. S. Bruner, D.
P. Ausubel.
Druhy učení:
1. Geneticky naprogramované typy učení
Tyto formy učení jsou vesměs biologicky účelné a usnadňují adaptaci na okolní svět
o Habituace (přivykání) - ignorování podmětu, který jsme poznali a který nemá vážný
význam
o Imprintace (vtiskování) – postačuje jediná asociace. Kritická období jsou nejvhodnější
období pro rozvoj určitých znalostí
2. Jednoduché formy učení
Podminování= vytváření nových asociací (významů)
o podmiňování klasické a operantní
o instrumentální podminování- učení pokusem a omylem, učení vhledem
3. Specificky lidské formy učení
41
Na rozdíl od živočišných organismů, které se obvykle přizpůsobují prostředí a jeho