PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zážitek „Aha.“
Představitel: W. Köhler (experimenty s opicemi)
3.Specificky lidské formy učení Senzomotorické učení
vypracování vizuálně motorické koordinace (motorické návyky, senzomotorické
dovednosti)
42
senzomotorické učení je založeno na cviku, tréninku, který je doprovázen a korigován
verbálními pokyny, probíhá podle určitého plánu a důležitá je při něm zpětná vazba
Fáze senzomotorického učení:
Seznamování s činností: předvedení požadovaného úkonu – pokus o nápodobu
Procvičování požadovaného úkonu nebo některých jeho částí
Aplikace: využití v praxi a zdokonalování
Verbální učení
založené na schopnosti řeči a na (mechanickém) paměťovém učení
základem jsou asociace mezi slovy a jejich reálnými reprezentacemi
dochází k tomu, že pamětní stopy se asociují časově (první den v práci) nebo
prostorově (známé místo)
výsledkem jsou vědomosti
Pojmové učení
Pojem je (slovním) vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů.
Důraz je kladen na učení s pochopením
Vztah k myšlení, tj. proces poznávání objektů a vztahů mezi nimi (porovnávání,
zevšeobecňování) a rozhodování
Základní myšlenkové operace, pomocí nichž se odehrává pojmové myšlení:
analýza - rozebrat na jednotlivosti, příčiny
syntéza - zobecnění, poučení, skládání z rozebraného
indukce - vyvození obecných věcí z věcí malých
dedukce - vyvození malých věcí z velkých
srovnávání - zkoumáme dva podobné jevy, porovnávání, hledáme společné znaky a