PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
úspěšnost a moc pozorovaného modelu.
a) Učení nápodobou (observační učení) - vztahuje se k dílčím projevům chování
b) Učení identifikaci (ztotožnění) - chováme se tak, jak by se choval v dané situaci model
c) Internalizace (zvnitřnění) - plné ztotožnění s původním modelem, není jasně rozlišitelné, co
je model a co osobnost, prostředek autoregulace, sebeřízení)
d) Interakční učení-Syntéza rozumu, citu a akce, vytváření sociálních kompetencí =
schopnosti chápat mezilidské vztahy, iniciovat jejich vnik, rozvíjet a prohlubovat je a také
usměrňovat a řídit
Ego-vztažné učení
Postoj k vlastní schopnosti zvládnout úkol, že dané chování povede k určitým
výsledkům (vztahuje se k evalvaci a devalvaci ega)
Interní nebo externí kontrola- jedinec přesvědčen, že dokáže/nedokáže kontrolovat
odezvu na své chování (buď posílení já v případě schopnosti, nebo naopak při
neschopnosti)
Naučená bezmocnost- jedinec se naučí, že nemůže kontrolovat situaci, upadá do
stavu deprese a demotivace (pasivita)
Vnímaná osobní účinnost- postoj jedince ke svým schopnostem, pokud ví o svých
schopnostech a splní se jeho očekávání, jeho já se posílí
Zákony učení
1. Zákon motivace
2. Zákon opakování
3. Zákon transferu, přenosu
4. Zákon důsledku
Zákon motivace
motivace je zdrojem učení, čím intenzivnější motivace, tím vyšší učební aktivita
motivace zahrnuje: vnější motivy a vnitřní motivy (silnější).
Vnější motivy se zvnitřňují v procesu vývoje osobnosti. Motivaci ovlivňují: minulá zkušenost,
aspirační úroveň, zájmy, formulace cílů, tendence k dokončení úkolů, odměna a trest, úspěch
a neúspěch.
Zákon opakování
Pravidla pro opakování: