Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PSYCHOLOGIE

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.1 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

lze realizovat v praxi 

Činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení Vnější činitelé 

  Výchovné přístupy, Kulturní stereotypy, Tlak ke konformitě 

Vnitřní činitelé 

  Inteligence, Konvergentní a divergentní myšlení 
  Otevření nové zkušenosti, Sebeovládání a odpovědnost 
  Aktivita ve vytváření nových struktur a souvislostí 
  Pružnost v poznávání- překračování myšlenkových stereotypů 

Bariéry tvůrčího procesu 

  Vnitřní (emocionální)- vliv působící zevnitř, strach, neschopnost nést riziko neúspěchu, 

kritizovat a posuzovat ostatní než tvořit 

  Vnější  (sociální)-  vlivy  působící  z  našeho  životního  a  pracovního  prostředí;  tlak  ke 

konformitě, sociální skupinové normy, společenská tabu, názory 

  Kognitivní-zafixováním  pevných  představ  o  fci  předmětů,  upevněním  postupů, 

neschopností  vybočit  ze  zaběhlého,  řešení  pak  najde  někdo  kdo  se  „nenaučil,  že  to 
nejde“ 

Rysy tvořivé osobnosti 

  Autonomie a snaha po seberealizaci 
  Tvořivé, flexibilní myšlení 
  Projevuje zájem o formu a eleganci, není svázána přesností a pečlivostí 
  Intuitivní, empatická, náladová, se zájmem o lidi 
  Otevřená, vnímavá, zalíbení v nových věcech 
  Emocionálně a sociálně senzitivní 

Postavení tvořivého žáka ve třídě 

  Disponuje určitými psychickými vlastnostmi 
  Většinou jsou v třídním kolektivu vůdčí typy 
  Jsou dynamičtí a mají zájem o poznání 
  Rádi řeší nové náročné situace 
  Jsou méně disciplinování a více bystřejší než ostatní spolužáci 
  Velmi často kladou otázky, jsou zvědaví 

48 

11. Psychologie výchovy a sebevýchovy, psychologické aspekty výchovných prostředků, 
požadavky,  odměny  a  tresty,  působení  slovní,  mimoslovní,  přímé,  nepřímé,  působení 
modelu, aktivita osobnosti, koncepce JÁ a sebevýchova 
 
Psychologie výchovy 

Témata, do kterých materiál patří