PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
lze realizovat v praxi
Činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení Vnější činitelé
Výchovné přístupy, Kulturní stereotypy, Tlak ke konformitě
Vnitřní činitelé
Inteligence, Konvergentní a divergentní myšlení
Otevření nové zkušenosti, Sebeovládání a odpovědnost
Aktivita ve vytváření nových struktur a souvislostí
Pružnost v poznávání- překračování myšlenkových stereotypů
Bariéry tvůrčího procesu
Vnitřní (emocionální)- vliv působící zevnitř, strach, neschopnost nést riziko neúspěchu,
kritizovat a posuzovat ostatní než tvořit
Vnější (sociální)- vlivy působící z našeho životního a pracovního prostředí; tlak ke
konformitě, sociální skupinové normy, společenská tabu, názory
Kognitivní-zafixováním pevných představ o fci předmětů, upevněním postupů,
neschopností vybočit ze zaběhlého, řešení pak najde někdo kdo se „nenaučil, že to
nejde“
Rysy tvořivé osobnosti
Autonomie a snaha po seberealizaci
Tvořivé, flexibilní myšlení
Projevuje zájem o formu a eleganci, není svázána přesností a pečlivostí
Intuitivní, empatická, náladová, se zájmem o lidi
Otevřená, vnímavá, zalíbení v nových věcech
Emocionálně a sociálně senzitivní
Postavení tvořivého žáka ve třídě
Disponuje určitými psychickými vlastnostmi
Většinou jsou v třídním kolektivu vůdčí typy
Jsou dynamičtí a mají zájem o poznání
Rádi řeší nové náročné situace
Jsou méně disciplinování a více bystřejší než ostatní spolužáci
Velmi často kladou otázky, jsou zvědaví
48
11. Psychologie výchovy a sebevýchovy, psychologické aspekty výchovných prostředků,
požadavky, odměny a tresty, působení slovní, mimoslovní, přímé, nepřímé, působení
modelu, aktivita osobnosti, koncepce JÁ a sebevýchova
Psychologie výchovy