PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Zaměřuje se na zkoumání vnitřní psychologické podstaty výchovného procesu
Zkoumá proces vzniku nových útvarů osobnosti (rysů charakteru, motivů, způsobů
chování, citů a vztahů, které se objevují pod vlivem výchovného a vzdělávacího
působení)
Vysvětluje, proč různá působení vedou k různým výsledkům, proč stejné vlivy působí
různě na různé lidi a dokonce i na téhož člověka
Sebevýchova
Znamená uvědomělé a intencionální zdokonalování, rozvíjení nebo redukování a
minimalizování jednotlivých složek osobnosti (rozumové, mravní, estetické, fyzické,
profesní atp.)
Složky výchovy:
Tělesná výchova- rozvoj tělesné zdatnosti, koordinace pohybů
Rozumová výchova- rozvoj řeči, vědomostí a logického myšlení
Mravní výchova- pravidla společenského chování, zásady, normy, odpovědnost
Estetická výchova- Rozvoj estetického vnímání a cítění
Pracovní výchova- vede k pracovnímu návyku
Předpoklady úspěšné výchovy
Zájem o člověka, Optimistický postoj k životu, Trpělivost a tolerance, Důslednost
Výchovné cíle
Vychází z hodnotového systému vychovatele a ze znalostí a zákonitostí růstu a vývoje.
Cíle by měly respektovat tři aspekty:
o Zásadu zralosti (rozumová, emoční a sociální)
o Zásadu kontinuity (již osvojené dovednosti a vědomosti)
o Zásadu individualizace
Působení slovní, mimoslovní, přímé, nepřímé, působení modelu
Výchovné metody Podle toho, na kterou lidskou stránku osobnosti chceme působit
působení na rozum (intelekt dítěte)- přesvědčování, vysvětlování, rozhovor
působení na city- pochvala, požadavky
působení na vůli- cvičení