PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
dovedností, zkušeností
příliš vysoké: způsobují stres, strach z nesplnění a důsledkem je stažení se
příliš nízké: jedinec není dostatečně stimulován k vývoji a stagnuje (důsledná kontrola
při plnění)
Výchovné prostředky
Odměny (hodnota pro vychovávaného, frekvence)
Tresty- pomáhají potlačit nežádoucí chování ihned, ale neučí žádoucí. Mohou
vyvolávat atmosféru strachu a agresi. Jsou fyzické a psychické (chladné chování)
výchova, která využívá převážně odměn je efektivnější než výchova, využívající tresty
tresty a odměny mají být přiměřené věku, jsou nejběžnější
Vzor (autority, úspěšné, přitažlivé)
Vysvětlení (u starších)
Zásady používání odměn a trestů
Přiměřenost, srozumitelnost, adresnost, konkrétnost, rozmanitost, důslednost
Výchovné styly (Kurt Lewin)
Autoritativní- klade důraz na poslušnost
Liberální- ponechání největší možné volnosti
Demokratický- vyžaduje práva i povinnosti dle zralosti jedince (kompromis)
Aktivita osobnosti Rozvoj osobnosti aktivitou
Určitá vlastnost osobnosti se rozvíjí v těch činnostech, které kladou na tuto vlastnost
zvýšené požadavky
Tím se tato činnost stává prostředkem výchovy
50
Rozlišujeme několik druhů náplně (strukturace) času:
Hra- rozvíjí psychické procesy a vlastnosti, cvičí paměť
Činnosti s herními aspekty- hraní rolí, cílem jsou zkušenosti, spolupráce, rozvoj
tvořivosti
Počítačové hry- stimulace myšlení, ale spousta rizik (nedostatek pohybu, stírání reality)
Učební činnosti- plnění povinností, vliv na rozvoj volních vlastností, zájmů, formují
názory, postoje a rysy osobnosti týkající se vztahu k lidem