Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




filosofie-i-skripta-k-hauzer-z-bigl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Proč je třeba odmítnout umělé logicky vykonstruované společenské systémy?

Co má být v právu stále přítomné, aby bylo možné hovořit o právu?

Lidská práva

Starat se o své zájmy současně umožňuje uspokojovati zájmy ostatních

Co tvoří občanskou společnost?

Co se v občanské společnosti skrývá za vztahy mezi lidmi?

Sociální nauka katolické církve

Lidé se stávají vykonavateli i obětmi procesu, který považují za nutný a neodvratný

Nehledejme definitivní podobu dobra pro celou společnost, ale bojujme proti určitému zlu a jeho konkrétním podobám.

Úvodní poznámka

Předkládané učební texty věnované dvěma významným filosofickým oborům filosofii vědy a sociální a politické filosofii jsou první částí souvislé řady skript připravovaných vyučujícími katedry humanitních věd PEF ČZU, které by měly postupně tematicky pokrýt filosofii v celé její šíři. Učební texty jsou zpracovány tak, že je mohou využívat studenti úvodních kurzů i studenti na nenavazujících specializovaných kurzech zaměřených na dílčí filosofická témata.

Oddíl I

Filosofické základy vědění a vědy

l Věda a její postavení v rámci ostatních poznávacích činností

(Karel Hauzer)

Osudem mnoha termínů je, že jejich význam v průběhu věků doznává značných změn: posunů, rozšíření či zúžení; leckdy je dokonce nový význam opakem původního. Některé významy vymizely, jiné jsou pozapomenuty; většina však přetrvává jako dosud užívané varianty. Je pak nezbytné objasnit, v jakém významu v daném diskursu autor jistého termínu používá. To nebývá začasté právě snadné: význam je totiž vždy relativizován kontextem - tedy v odborném textu diskursem (oborem úvahy) a sám tento kontext podléhá změnám podobným. Nezbývá tedy než spolu s významy termínů objasnit i jejich kontext pokud a jak to dokážeme. Právě znalost relativizace termínů vzhledem ke kontextu je základním rysem vzdělání: odlišuje člověka vzdělaného od ne- a polovzdělaného.

Termín věda, vědecký, vědění je typickým představitelem podobného volného sdružení významů, stejně jako např. pravda, pravdivost, dokonce i logika a některé další, s nimiž se ještě setkáme. Naivní používání termínů věda "věda nezvratně dokázala to a to", "ta a ta disciplína (genetika, kybernetika, astrologie, ...) je nevědecká (pavěda, pověra, ...)" nebo pravda - "každý má svou pravdu" spolehlivě vyvolává u odborníků fyziologické reakce (od smíchu po nauseu: to podle naturelu), pro odbornou diskusi se však nehodí.

Při tomto bádání o kontextu vědy ocitáme se okamžitě mimo její kontext: důležitou součástí kontextu védy jsou totiž její vyslovené nebo skryté neuvědomělé nebo uvědomělé, leč zamlčené) předpoklady, tacit assumptions. Bude tedy naším předním úkolem tyto předpoklady nalézt a vyslovit, což nám přináší nemalé potíže: nemůžeme totiž z nich vycházet, ani využívat výsledků vědeckých bádání na těchto předpokladech založených. Na příklad: při bádání o možném vývoji vědeckého myšlení nám nepomůže, co se domnívá vědět historická věda o okolnostech vzniku, vývoje,... vědy, neboť jde nám mj. též o předpoklady historické vědy samé; při analýze vědeckého myšlení nám nepomohou výsledky psychologické vědy, neboť sama psychologická věda vzniká až jako důsledek vědeckého myšlení, atpod.

Témata, do kterých materiál patří